CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ikut Kata Hati

MY HEARTBEAT!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, August 27, 2011

EID MUBARAK!



Salam..hye followers and readers yang saya sayangi sekalian...
haa..apa khabar?dah lama tak berceloteh kat sini...sebab asek layan jiwa yang kacaw je kan..camni lah jadi nya..ape-apepon..malas nak sedih disebabkan benda yang tak berfaedah sesen pun...kalo dapat kasik pahala tak ape jugak kan...huhu...

okeh..today nak share sikit ngan korang sume..maybe ada antara kita yang dah tahu..ada yang tak tahu..so jom.kita hayati sket...amalan-amalan sunat ketika menyambut aidil fitri..maklum lah ye..tak lama lagi kan dah nak raya...dalm kesibukan kita duk melengkapkan segala persiapan raya..baju raya lah kasut raya la kuih ray, kek raya, duit raya..beg tangan raya..ape lagi sume raya999 je belakang die.haha..tapi..jangan kita lupakan pula tentang perkara-perkara sunat masa 1 syawal ni.


1. Bertakbir sama ada di masjid, surau, rumah mahupun di dalam perjalanan. Iaitu bermula daripada malam raya sehinggalah terbenam matahari 1 Syawal.

2. Selain tu, anda juga boleh memperbanyakkan bertahmid dan bertasbih memuji Yang Maha Esa.

3. Mengemas serta menghias rumah agar kelihatan bersih dan cantik.

4. Mandi sunat Aidilfitri. Jangan lupa untuk bersugi tau.

5. Memakai pakaian terbaik yang ada dalam koleksi anda. Anda juga disunatkan memakai pewangi.

6. Menjamah juadah yang ada sebelum pergi menunaikan solat sunat Aidilfitri.

7. Membayar zakat fitrah. Masanya adalah di antara selepas solat Subuh hinggalah sebelum menunaikan solat sunat Aidilfitri.

8. Pergi menunaikan solat dengan berjalan kaki.

9. Memilih laluan yang berbeza semasa anda pergi dan balik daripada menunaikan solat.

10. Ziarah menziarahi..maaf bermaafan sesama umat.


ada lagi tak yang korang tahu..share2 lah kat sini..nie pun hasil dari pembacaan saya je...hee..

oke..akhirulkalam...

SALAM AIDILFITRI saya ucapkan kepada semua yang mengenali diri saya ni...


saya amik kesempatan ni..untuk mohon maaf atas segala kekhilafan yang pernah saya lakukan kat korang..sama ada secara langsung atu tidak langsung..sebab saya ni manusia biasa..saya ada kelemahan n kalau ada kelebihan pun..kadang-kadang saya tersilap guna ke..mane tahu..arap kalau saya ada buat silap..korang tegurlah saya ok..pada yang memandu pulang ke kampung tuh..hati-hati ye...termasuklah pakcik2 bas or pilot2 kapal terbang or keretapi..hati-hati bawak orang..hehehe...

haa..lagi satu make sure..jangan kita membazir plak untuk sambut hari raya ni..sambut secara ala kadar je..bersederhana lebih baik..tapi meriah..n yang penting..kita paham erti sebenar hari raya tu...hari kemenangan kita umat islam..insyallah..

okeh..tuh je kut...buat entri awal2 pasni line busy..saya pun busy..heee,,lau nak kasik duet raya pun boleh...tekan la link nuffnang saya..hee..

JOM.jangan sia-siakan Ramadhan yang masih berbaki ni.

“Sesungguhnya Allah Tabaraka Wata’ala telah menggantikan yang dua hari itu dengan yang lebih baik bagi kamu, iaitu Hari Raya dan Aidiladha.” (Ahmad, Abu Daud, Naasa’ei dan al-Baihaqi)

salam.




Kate hatiku,

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin