CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ikut Kata Hati

MY HEARTBEAT!

Wednesday, June 23, 2010

++berlaRi++

Aku yang telah merasa keliru
Aku yang tak tahu mana nak tuju
Sampai bila harus aku menjadi bisu

Kamu yang mahu mencintai aku
Kamu yang mahu mencintai dia
Haruskah cinta ini jadi begitu
Tak perlu kau merayu
Pergilah bersamanya
Biarkan ku sendiri
Tak perlu kau menyakiti

Chorus
Kini ku bebas tanpa bayangmu lagi
Bebas ‘tuk berlari
Mengejar impian aku
Yang terkunci
Walaupun tanpamu di sisi
Aku kan berlari
Teruskan berlari

Dan kini semua telah terbukti
Tanpamu ku masih ada di sini
Mengejar impian yang hampir pasti

Kamu yang mahu mencintai aku

Kamu yang mahu mencintai dia
Haruskah cinta ini jadi begitu

Tak perlu kau merayu
Pergilah bersamanya
Biarkan ku sendiri
Tak mahu kau menyakiti

Ulang Chorus

Gelap sudah menjadi terang
Pandangan semakin jauh
Jauh meninggalkan kamu
Terus ku terus berlari
Kan ku capai bintang itu

Ulang Chorus

Kate hatiku,

Sunday, June 20, 2010

++LI Part 4++

salam....
wuu..LI da nak abes..bnyk peristiwa pahit manis yg jadik..tp yg bes bnda2 xbkaitan pun lagi kena gi..yela..as a public health officer..haruslaaa.....yeke?ye kut...layan jew..LI kan....
ok ari khamis ritu ade la gi pembentangan teknikal aktiviti kawalan penyakit bjangkit..pegi jew sbb nak dga sal pmbntangan sal KRM...ape itu KRM?
KRM= keracunan makanan jew...ade la pmbntangan oral la , pameran poster la n bla3....macam biase la ..mcm NSM nye konferens la jgk...
pintu masuk...


huhu
nie la pmbntangan oral yg ade...

nie mc kalo x silap..haha..

en azmi pkd kb...


khusyuk jew....ke ngantuk incik2 inspektor kesihatan nie...p salut ar puan tu...tengah2ari..org len sume ngntuk..stil, die ade smngat lagi nk tnye2 soklan...

sy pon ngntuk senanye...sbb bnyk xphm..ni buktinya....alamak abes la glukos drah naik nnti..hehe

gule2 yg da abes dibantai secara xsdar....kertas tuh kak huda nye...pegi koyak2..da bosan sgt..hahahaha..

abstrak2 yg ade lam buku nie sy bace n anggap mcm komik..kalo x abes la kebosann nnti..hehe...

mklum la sy student attachment jew..tp bnyk jugk sy phm bile doktor kat sebelah duk aja sy..hebat x..waa..perasan tull...kna la cube phmkan dgn pntas...jga nme baik ukm....kejap2 sy 'oooooOOO'....bnyk tul OOoo nye...bes je jadik student praktikal...hee....

sedang mngushar poster..

cik da n kak wawa..perlu ke posing cmni?


poster2...


poster keracunan makanan di sekola arab...

pastu gi lak tumpat..umah kak sue..yg attach student PZM kat pkd before nie....kui3....gi jela..tp suke la..pelamin die cntik....utk diambil gmbar...haha....

asal petang je gi umah owang kawen..mklomla cuti sekola..anda bila lagi??haha

^^, tadaa..
simple but nice sgt..sy nk yg mcm nie yer...(kat sape sy ckp nie? :p )

mnyibuk jap kat pelamin...alamak bju terlebey masuk tema la plak...jap apsal rase cam tembamun sgt nie...haish..bhaya tul duk umah....


tahniah kak sue :)





Kate hatiku,

Tuesday, June 15, 2010

++cinta...tidak harus memiliki++


Kisah 1:

Lelaki ini adalah think tank di dalam Perang Khandaq. Di Madinah, seorang muslimah telah mengambil hatinya…

Bukan sebagai kekasih..tetapi sebagai pilihan hati. Pilihan menurut perasaan yang halus dan suci..pilihan untuk dinikahinya.

Tetapi Madinah adalah tempat yang asing baginya. Madinah memiliki adat, bahasa, dan wajah-wajah yang belum begitu dikenalinya. Pemuda itu berfikir, melamar seorang gadis tempatan tentu menjadi urusan yang pelik bagi seorang pendatang.

Mestilah perlu ada seorang yang akrab dengan tradisi di Madinah berbicara untuknya dalam khithbah…

Maka pemuda ini menyampaikan isi hatinya kepada sahabat Ansar yang dipersaudarakan kepadanya, Abu Dharda’.

“Subhanallah, walhamdulillah ..”, girang Abu Dharda’ mendengarnya.

Maka setelah dilakukan segala persiapan, beriringanlah kedua sahabat itu menuju ke sebuah rumah di penjuru kota Madinah.

Rumah seorang wanita yang solehah lagi bertaqwa.

“Saya adalah Abu Dharda’ dan ini adalah saudara saya, Salman seorang Parsi. Allah telah memuliakannya dengan Islam dan dia juga telah memuliakan Islam dengan amal dan jihadnya. Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah SAW, sehingga baginda menyebut beliau sebagai ahli baitnya. Saya datang untuk mewakilisaudara saya ini melamar puteri anda untuk disunting”, fasih Abu Dharda’ menutur bicaranya.

“Adalah satu penghormatan bagi kami menerima anda berdua, sahabat Rasulullah yang mulia. Dan adalah penghormatan bagi keluarga ini bermenantukan seorang sahabat Rasulullah yang utama. Akan tetapi hak menerima ini sepenuhnya saya serahkan pada puteri kami”. Tuan rumah memberi isyarat kea rah hijab yang di belakangnya sang puteri menanti dengan penuh debaran.

“Maafkan kami kerana terpaksa berterus terang”, kata suara lembut itu. Ternyata sang ibu yang berbicara mewakili puterinya. “Tetapi kerana anda berdua yang datang, maka dengan mengharap redha Allah saya menjawab bahawa puteri kami menolak pinangan Salman. Namun jika Abu Dharda’ juga memiliki urusan yang sama, maka puteri kami telah menerima pinangan itu.”

Jelas sekali. Sikap terus terang yang begitu mengejutkan, ironi dan indah! Sang puteri lebih tertarik kepada pengantar daripada pelamarnya!

Ya, memang mengejutkan dan ironi. Apa yang indahnya?? Yang indahnya adalah reaksi Salman. Bayagkan sebuah perasaan, di mana cinta dan persaudaraan bergejolak berebut tempat di dalam hati.

“Allahu Akbar!!” seru Salman. “Semua mahar dan nafkah yang telah ku sediakan akan aku serahkan kepada Abu Dharda’, dan aku akan menjadi saksi pernikahan kalian!”

Cinta memang tak harus memiliki…

Kisah 2:

Lelaki ini adalah sebaik-baik raja. Pemerintah selepas Khalifah Ali bin Abu Talib…
Hatinya bergetar dan ia tahu dia telah jatuh cinta.. Pada seorang muslimah solehah, iaitu rakyatnya sendiri

Tiada ada yang istimewa pada wanita itu dari segi kecantikannya. Namun itu lah yang membuatnya jatuh cinta.

Maka dengan kekuasaanya ia menikahi wanita itu…

Tapi dia tidak tahu yang dia tak pernah mampu menikahi hati wanita itu.

Wanita itu telah melatakan hatinya pada pemuda desanya….

Hingga di keheningan malam di 1/3 terakhir, terdengarlah olehnya bait-bait puisi dalam lantunan doa…. Tentang kerinduannya pada pemuda desa itu…

Dia sedar. Ini adalah deklarasi jiwa isterinya. “Aku Tak Mencintaimu”

Maka dengan berat hati. Dia menceraikan isterinya.

Lelaki ini adalah Muawiyyah bin Abu Sufyan. Duta pertama dari Rasulullah SAW yang datang dan melaporkan keadaan Kepulauan Nusantara kepada Nabi SAW

Cinta memang tak harus memiliki…

Kisah 3:

Lelaki ini adalah ideologi Ikhwanul Muslimin. Orang nombor dua yang sangat berpengaruh setelah Hasan Al-Banna, pada harakah itu..

Ia adalah lelaki soleh. Dulu dia pernah jatuh cinta pada gadis desanya. Namun gadis desa itu menikah.. 3 tahun setelah lelaki ini pergi belajar ke luar negeri untuk belajar. Hal ini membuat ia sedih namun ia tidak mahu larut dalam kesedihannya.

Kisah cintanya mulai dari awal lagi. Ia kemudian jatuh hati pada wanita Cairo. Meskipun tidak terlalu cantik, ia tertarik pada gelombang unik yang keluar dari sorot mata wanita tersebut.

Tapi pengakuan bahawa gadis tersebut pernah menjalin cinta dengan lelaki lain, membuat runtuh cinta lelaki ini.

Ia hanya ingin wanita yang benar-benar perawan, baik fizikal mahupun hatinya. Akhirnya ia membatalkan niatnya menikahi gadis tersebut. Hal ini membuat lelaki itu sedih cukup lama….

Sampai kemudian ia putuskan untuk menerima kembali wanita tersebut. Namun apa yang terjadi? Ditolak. Inilah yang kemudian membuat lelaki itu menulis roman-roman kesedihannya.

Yang luar biasa adalah, lelaki ini sedar dirinya berada dalam alam realiti. Bukan dalam dunia ideal yang indah dan ideal.

Kalau cinta tidak mahu menerimanya, biarlah ia mencari sumber kekuatan lain yang lebih hebat dari cinta. “Allah”.

Kekuatan itulah yang kemudian membawanya ke penjara selama 15 tahun. Menulis karya agungya Tafsir “Fi Zilaalil Qur’an”

Dan syahid di tiang gantungan. Sendiri!!! Tidak ada air mata, tidak ada kecupan, tidak ada sentuhan wanita. Benar-benar sendirian!!

Lelaki ini adalah Sayyid Qutb.

Lelaki yang Allah Maha Tahu… Bahawa dirinya lebih dihajatkan langit… Daripada wanita bumi….

Cinta memang tak harus memiliki…

Kisah 4:

Lelaki ini adalah Khalifah ke empat, setelah Usman bin Affan…
Dia memandang seorang budak perempuan. Di pelataran rumah seorang sahabatnya…
‘Aisyah binti Thalhah, nama gadis itu…
Maka teringatlah kembali kenangan tentang sahabatnya itu ….Thalhah..

Thalhah lah lelaki yang mengatakan pada perang Uhud..
“Khudz bidaamii hadzal yauum, hattaa tardhaa…”.“ Ya Allah, ambil darahku hari ini sekehendakMu hingga Engkau redha.” Tombak, pedang, dan panah yang menyerpih tubuh dibiarkannya, dipeluknya badan sang Nabi seolah tak rela seujung bulu pun terkena.

Tapi ia juga yang membuat Arasy Allah bergetar dengan perkataannya. Maka Allah menurunkan firmanNya kepada Sang Nabi dalam ayat 53 surat Al Ahzab.

Ini di sebabkan ketika Thalhah berbincang dengan ‘Aisyah, isteri sang Nabi, yang masih terhitung sepupunya.

Rasulullah datang, dan wajah beliau seperti tidak suka. Dengan isyarat, baginda SAW meminta ‘Aisyah masuk ke dalam bilik.

Wajah Thalhah merah. Ia undur diri bersama gumam dalam hati, “Beliau melarangku berbincang dengan ‘Aisyah. Tunggu saja, jika beliau telah diwafatkan Allah, takkan kubiarkan orang lain mendahuluiku melamar ‘Aisyah.”

Maka bergetarlah langit..
“Dan apabila kalian meminta suatu hajat kepada isteri Nabi itu, maka mintalah pada mereka dari balik hijab. Demikian itu lebih suci bagi hati kalian dan hati mereka. Kalian tiada boleh menyakiti Rasulullah dan tidak boleh menikahi isteri-isterinya sesudah wafatnya selama-lamanya.”
(QS Al Azhab 53)

Ketika ayat itu dibacakan padanya, Thalhah menangis. Dia lalu memerdekakan hambanya, menyumbangkan 10 untanya untuk jalan Allah, dan menunaikan haji dengan berjalan kaki sebagai taubat dari ucapannya.

Kelak, tetap dengan penuh cinta dinamainya putri kecil yang disayanginya dengan nama ‘Aisyah.
‘Aisyah binti Thalhah. Wanita jelita yang kelak menjadi permata zamannya dengan kecantikan, kecerdasan, dan kecemerlangannya. Persis seperti ‘Aisyah binti Abu Bakar yang pernah dicintai Thalhah.

Cinta memang tak harus memiliki…

Pada Salman..
Pada Mu’awiyyah
Pada Sayyid Qutb

Pada Thalhah

Kita belajar bahawa cinta itu harus diletakkan di tangan, bukan di hati kerana sebelum akad diucapkan, tidak ada hak pada dirimu akan wanita yang engkau cintai itu…..!!

Engkau hanya punya doa dan ikhtiar. Selanjutnya biarlah Allah yang menentukan akhir kisah kita…..

Tiada air mata untuk mengenang kegagalan cinta mereka..

Yang ada hanyalah air mata dalam doa-doa mereka. Semoga Allah memberikan gantinya yang lebih baik.. Lebih dari segala-galanya. .Dibanding wanita itu…..



Kate hatiku,

Sunday, June 13, 2010

++Lagenda Budak Setan??++


bes ke cite nie?org ckp sedih ea ending die?


*ntah*

*xtgk pun*

*tp lagu die bes la..arrangement die, lirik cam biase je..lirik org putus cinta..kut??ntah*

*nie lah die*


Bila cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Di tinggalkan cinta masa lalu

Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Dan ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi
Tinggalkan ku

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
Merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan
Dalam harapan




Kate hatiku,

Wednesday, June 9, 2010

++LI Part 3++



''AMBO X SEY KENCING MANIS''

dalam bahasa kelantan mmg mcm tuh la yer...kalo dlm indon?


''GUEY ENGGAK MAUK DIABETES'' kot...bantai saje...hahaha...

tp dlm bhsa standard
''SAYA X NAK DIABETES''

(Yeke??haha)

ape menda sy tgh mngarut?yer..sy mmg sdg mngarut...sy ngah sdey nie...tp xpe...xperlu lah ckp nape sy sedih..yg pntg sy nak ckp nie yg ade program penyaringan diabetes da dijalankan di KB Mall baru2 nie ...pda 5/6/2010...nnti ade lagi tau..jap..xingt tarikh..haa..nie haa....
KEMPEN SARINGAN PENYAKIT KENCING MANIS DAN DERMA DARAH

5 JUN 1030 PAGI-4 PETANG DI KB MALL
26 JUN 1030 PAGI-4PETANG DI TESCO


3 JULAI 1030 PAGI-4 PETANG DI KB MALL
24 JULAI 1030 PAGI-4PETANG DI TESCO
31 JULAI 1030 PAGI-4 PETANG DI KB MALL
30 OKTOBER 1030 PAGI-4PETANG DI TESCO

6 NOVEMBER 1030 PAGI-4 PETANG DI KB MALL
17 NOVEMBER 1030 PAGI-4PETANG DI TESCO

4 DISEMBER 1030 PAGI-4 PETANG DI KB MALL
11 DISEMBER 1030 PAGI-4PETANG DI TESCO

Jangan lepaskan peluang nie yer bagi yg duk area KB..especially KB MALL n TESCO tuh...yg duk KL kalo sggup datang ngn flight pon dialu2kan...haha.....
ok....actually program nie diadakan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan..untuk bagi kesedaran kat penduduk esp penduduk bandar yang biasanya terdedah dengan penyakit diabetes nie...ade ke org suke kencing manis?xde kut kecuali cik mut....aka semut...huhu...macam2 ade...ukur tggi n berat....pastu cek gula/glukos darah...cek tekanan darah, derma darah...cmtuh jew..


::cek blood pressure::


::org derma2 darah::


::cek2 gule::


sy ade gak jOin program nie..smbil berLI jew....so nie la aktiviti sy yer....

::ngah kasik kaunseling::

berkaunseling kaunselingan la keje nye..ade kje lain ke..ade..tgkap gmbOr..hahaa...

pastu ade la satu syarikat nie...die ade jual la barang2 die kat sini...tp yang paling mnarik phatian sy opkos la yg nie...
::medication crocs::

ade silver yg akan lindungi kaki org diabetes nie...maklum la kan....org diabetes nie kaki n anggota badan lain sensitif ..kalo luke pon lmbt nk sembuh...huhu...stokin pun ade...n alat2 lain lah...

::alat cek glukos::
pastu...yg paling xdapat dilupakan ...tadaaa......sy n zati diberi pluang untk consult mereka2 yg 'istimewa ' nie....

::mule2 drg datang sume mate da tertumpu kat dorg..ish3...mngucap sy::

adoi.....identiti sebenar dirahsiakan k....huhu....dalam duk camtuh..ade gk antara dorang gula smpai 22mmol/L..da tuh pagi2 ko da bntai nasik b
ungkus 2 bungkus abes...pastu air gas lagi...aish...amik ko....ish3....

::tgh kaunselng pon bising depa nie..haish::

then yang taleh blah tuh..bile tnye..ade wat pape aktiviti fizikal x...die jawab...''ade....kami mmg suke lari2 la...lari dr majls agama..hahahaha...''..hurm... agak kurang sOpan di situ...mau je sy sound..tp..hormatla..klien kan....haish.....semoga mereka diberi petunjuk....huhu...


then selesai jew program trus gerak g majlis kawen kak hanan....my senior mase sekola...waahh...berseri2 kak hanan...pink2..i like...tahniah kak hanan...moga kekal ke anak cucu :)

::tahniah kak hanan,selamat pengantin baru::


tuh jela kali nie..ade bnyk lagi bnda pahit mnis, suka duka mase LI nie..tp xpela..biarlah rhsia..huhu...


Kate hatiku,

++piya++

piya da 2 bulan lebeyh...da dekat sebulan jgk xjumpe piya ni...rindu kat die....credit to banglong yg da upload gmbr2 piya..trubat la sket kerinduan kat die....huhu....

cumil....

cute...


double triple cute... :)



Kate hatiku,

Tuesday, June 1, 2010

++LI part 2++


salam.....tade ape nk post..saje jew updet sal LI..nk bace bace la...kalo xsuke tayah ler..kang tmbh dosa jew jual 'ketupat' n 'kerutuk' 2..huhu...

ok..utk LI part II nie..nak tulis ape lak ea....haa....nk cite lah sal inspection halal n food safety yang sy join ngn pegawai teknologi mknn....kak huda...ape yer nak cite..xde pe pun...cume sy sempat pegi 4 tempat lah....tp tempat dirahsiakan lah kut...bhya jugak nie....ok nie mase gi tempat wat madu.....huhuhu....bnyk gak kna komplen..baru la npk yg belajar storage ngn dr noraini dulu tuh.....

ngan madu......


lebah punye sarang...sarangheyo..haha..xde kaitan..

masuk madu lam botol gune nie..ade 2 jenis madu..

yg nie kna komen...barang2 xleh letak atas simen yer.....

yang nie pon....


drg tgh tulis repot...


then pas gi sini g la kat hotel lak...wat inspection dapur...bnyk2...

melawat dapur...cek sesatu...


n tmpat pnyediaan makanan...



stor kering ...

stor pastri...

stor basah...

nie upenye acuan swan ais tu..yer2 jew saya tertipu....ingtkan ukir....hhaha



ustaz zawawi ngah tulis2 sal psijilan halal


tu jelah dulu...malas la plak....



Kate hatiku,
Blog Widget by LinkWithin