CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ikut Kata Hati

MY HEARTBEAT!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, August 4, 2011

P.Z.M ?

Salam n hye followers and readers tersayang...

haa..dah ari keempat puasa la..Alhamdulillah...

rasa gembira..tapi hari ni macam tak complete la...owh saya tahu kenapa..oke jangan tanya kenapa ok..biarlah rahsia.hehe...okeh..dah..intro tak berkaitan jangan nak panjang sangat boley?

fine.

hihi sambil tutup mulot ngan tangan (gelak sopan di bulan puasa yang hatisamronkin ajor.haha)

okeh...PZM..ape itu PZM?tahu tak PZM tuh ape?adekah ianya sejenis peperiksaan macam SPM, STPM, PMR or singkatan pertubuhan apa2?oh tidak sama sekali ye kawan-kawan.

PZM stand for Pegawai Zat Makanan.

Nutritionist. orang kampung korang cakap.bukan kampung saya.kampung saya cakap doketor makan-makan.haha..tertukar kang dengan diktator.and korang boleh jumpa PZM dekat jabatan kesihatan negeri, pejabat kesihatan daerah, klinik and maybe after this kat sekolah pulak..dalam perancangan..hehe

oke...ramai yang tanya saya. Nape awak nak jadi PZM kin?

haaaaaaaaaaaaaaa.. jawapan dia...

1-saya suka membebel and bercakap.saya susah sket nak diam.sebab saya akan ngantuk.serius.ini bukan jenaka. tapi dalam skop PZM saya kenalah membebel dengan berhikmah..apedaaa..dalam bahasa mudah, saya suka n minat sangat dengan kaunseling pemakanan..saya dari sekolah saya tungkus lumus nak jadi PRS..haa..tahu kan PRS ape?pembimbing rakan sebaya daaa..ehehe..sampai nanges-nanges nak jadik tapi cikgu seakan mengambil orang yang lawa-lawa aje..kenapa..saya tidak cukup lawa ke untuk jadi PRS.ok down seminit.hihi lagik. n then my frens ramai-ramai sangat sokong saya jadi PRS n afta buat beberapa pantauan cikgu terima..hahah..teruk kan..eh nak cakap sal pzm ke prs ni?ok cepat distracted.pangggg.



2-saya suka lah jumpa kanak-kanak comel dan berkenalan ngan orang-orang yang tidak sebaya. dulu handle rakan sebaya aje. skang dah tak.haha..dari 1st year lagik..saya selaloo sertai operasi khidmat masyarakat la program komuniti sihat la..semata-mata nak bagi kaunseling pemakanan..ya ALLAH..serius.saya pun tak percaya saya segigih tu.mungkin ade yang nak kutuk saya cakap saya gila beraktiviti la gila merit la (ukm mmg asek merit je manjang) paling teruk gila kuasa.hoi kuasa kalau leh bawak akhirat takpe jugak. setakat leh bawak ko duduk kolej utama takde lah saya teruk camtu..huhu.saya memang suka kaunseling pemakanan sebab saya leh jumpa macam-macam jenis orang. dengan harapan tuh semua boleh mendewasakan saya.saya kan kurang dewasa.yelaaa..kang dewasa kang saya kawen la..itu jawapan klise kepada nek jah saya aje.maaf.




3-saya suka nyeeeeee buat kerja pejabat. tahu tak PZM ni banyak kena urus-urus dokumen itu ini. saya suka. boleh berlagak CEO syarikat macam si capik cite skop production jap. eh bukan. saya puas hati bila saya buat kerja-kerja pejabat pastu siap dan boleh balik rumah dengan tenang.tapi tak siap sila lah buat. n saya suka bila ia berkaitan dengan laptop.ia berlainan dengan menanam padi. salut kepada semua pesawah yang tabah.kerana kamu saya dapat makan nasi (takdak kaitang kang?)



4- saya akan mempunyai peluang untuk menghasilkan sesuatu kajian lain dan berkongsi semasa konferens ke ceramah ke pebenda ke. saya rasa hasil kajian sangat berguna walau sekecil mana pun ia. saya pernah cakap saya tak nak tinggal research. my research dah selamat di pamerkan kat dua konferens saintifik takat ni alhamdulillah..macam yang saya gi NSM tu..saya selalu doa..arap2 bila datang lagik sekali dah ada name tag PZM.dan saya boleh bawak satu kajian pasal tempat saya. hohoi. angan-angan yang bukan mat jenin.sebab saya tak reti panjat pokok.jadi mana mahu jatuh pokok ketika berangan seperti mat jenin?



5- mak saya selalu cakap, arap sangat. kerja nanti mak doa kin dapat keja yang kin boleh apply ape yg dah belajar masa u. yerp.saya dah gunakan 4 tahun daripada umur saya untuk mendalami ilmu pemakanan dan saya tak mahu ia luput dari ingatan saya.. saya ni manusia.mudah lupa.saya takut saya lupa bila saya tak apply sebab bidang pemakanan nie terlalu luas. takkan saya tiba-tiba nak kerja kajibumi pula bukan?



6-saya rasa ia satu amanah. berita setahun lepas. Malaysia perlu lebih ramai pakar pemakanan. saya tak cakap saya pakar pun lagi..but saya yakin. kalau saya berusaha n nawaitu saya tak songsang.. dengan pengetahuan yang saya dapat hasil penat lelah para pensyarah n pendidik saya selama saya amik kos ni 4 tahun..Allah akan bantu saya. Eh ade ura-ura PZM akan diletak kat sekolah.eh best jugak.boleh saya jadik cikgu nurul lagi sekalik?



7- saya harap saya dapat share ape yang saya tahu kepada orang yang tidak tahu atau kurang tahu. sebab actually ramai yang salah paham bila bab makan, makanan n pemakanan. dan bile pengetahuan tuh sampai kat orang lain-lain n lain n lain lagik, arap dapat bantu saya untuk saham akhirat saya pulak.insyallah..ilmu yang bermanfaat. saya pun masih dalam proses belajar lagi.hidup kan satu perjalanan.bukan destinasi.ye ke idok?



8- saya obses piramid makanan. kalau ade jual cadar, sarung bantal or comforter ade letak gambar piramid makanan, mungkin saya akan beli.sila buat. tempah kat orang canting batik lah.boleh tak.hihi



9- itu memang azam saya bukan ustaz azzam KCB..erkkk...target saya sejak saya mula berjinak-jinak dengan bidang ni mase mula-mula masuk u. takpe.. msti peringkat demi peringkat la..insyallah lama2 dapat. lagipon kan sejak malaysia punya menteri kesihatan Datuk Liow Tiong Lai tu naik.saya makin semangat sebab die super senior saya di UKM..motivasi itu perlu bukan?



10-abang saya mak sedara dan kazen sudah memanggil saya PZM. dorang staffnurse and medical asst. saya nak anggap tuh cabaran la.hihi..


haaa..nie mesti ada yang tengah siap sedia nak kutuk saya ni.jap2.tunggu2 saya tahu ada yang akan kata, benda lain pun boleh kilang ke syarikat makanan ke. tak sama. sebab ia mempromosi produk die sekalik tapi still pomot pemakanan sihat..saya tak mahu bias n also.orang kata tak baik memilih kan.tapi kalau rezeki saya ke arah tu jugak..insyallah saya terima. apa yang saya cakap kat atas adelah impian saya..korang ade impian, elyana ade impian elyana sunsilk. emilyn ade impian raya emilyn kan. saya takkan tak boley nk ade impian..apepon boleyy..hehe..

if nak tahu lebih lanjut...jemput lawat Pusat Maklumat Pemakanan Ministry of Health

ini belog senior saya.beliau PZM kat Klinik Kesihatan Keningau. hehe..jemput la ziarah.


actually ni meja PZM PKD KBHARU.saya posing aje.haha amik berkat.


apekatehati: yang penting usaha!Bumi ALLAH ini luas.rezeki ada di mana-mana. Sebab saya tahu perancangan ALLAH adalah yang TERBAIK.Insyallah.doakan saya..time kasih...

salam.


Kate hatiku,

8 comments:

  1. Wah akak, bagus2. impian yang tinggi tu. Mak saya pun suh mintak jadi PZM.dup dap dup dap la gi temuduga nanti. bila praktikal bawah PZM, baru tau lebih luas keje-keje PZM n menarik je even banyak keje. Nanti akak apply la untuk sy -sekali,interview utk sy gak..hehe
    oh, thesis pun belum jalan dah sibuk fikir keje..haish~

    ReplyDelete
  2. haha lina...ya dari 1st year lagi akk nak jadi PZM pastu mase matrik akk mmg da pasang hajat nak amik sumthing yg berkaitan pmknn...hehe...doakan akk dapat keja cepat2 okeh..ha'aahh siapkan tesis dolu...jabatan kita strict tau markah tesis...buat elok2..nnti dpt keja pon elok2...gudlak ea :)

    ReplyDelete
  3. jabatan kte usahkan markah tesis,markah exam pun strict kot..hehe,cuak la kak tesis. rase mcm nak sembunyi mane2 je.insyaAllah akak boleh keje cepat, dah lama ade hajat tu. doa byk2 bulan berkat ni. ameen :)

    ReplyDelete
  4. insyallah .. ameen..syukran lina..tahu takpe..susah bebenor.eh jangan lah sembunyi2 lau sembunyi tesis tak siap plak...hihi by d way lina dapat tajuk ape tesis nanti n bawah sape ,sv?

    ReplyDelete
  5. hihi
    sv saya dr Roslee ;)
    nutritional and cognitive status among primary school children
    tak buat hape2 pun lagi ni
    baru je godek2 jurnal
    tolonggg!hehe

    ReplyDelete
  6. eh eh buat la sket2..da bulan 8 ni..godek2 je tak boleh kena buat lit rview da sket2..nanti bile mase berlalu boleh tggal imrove aje..proposal dulu..tapi kena cepat sbb etika lmbt dpt..hehe..nanti busy ngn 4th year plak...gudlak ea..dr roslee ok cume kena inisiatif lebih la..sbb dr roslee busy sgt:)

    ReplyDelete
  7. nak stat lit review pun xtau camne kaka. boleh tak camtu?hehe, memang dr roslee busy pun, tambah2 selalu gi bangi. takpela,being independent..cewah,tenkiu kak :)

    ReplyDelete
  8. takpe..xkan xde org lain yg sv die dr roslee jugak kan...saling tlg mnolong la..hehe tapi nk buat tesis ni, satu je akak nasihatkan..jangan tunggu orang atau ikut kwn sgt.utk certain2 bnda boleh la mcm nk apply pape scra bjemaah ke gi collect data ke. yg lain xboleh tggu2.tuh kate kunci die.kalo x mmg kompem merana :)welkam.

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin