CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ikut Kata Hati

MY HEARTBEAT!

Tuesday, April 27, 2010

::WITHOUT TITLE ::

salam...

erm...malam nie da nak balik umah..yeah....tp nape xde prasaan pape ek..mebi sbb barang2 nie bnyk sgt kna kemas..cOz kna kosongkan bilek...wuu....isk.....sedih btul .penat kut kemas2 bnda nie..tp tapela...actually malam ni da nak balik .tiket 930pm..tp macam bnyk hal yg xsetel lagi la...tp ape yg sedihnye adelah....sy harus ucapkan selamat tinggal pada tahun3 n welkem 4th yer...!urghhh..lebih hangat dr biase ..!!!!sy suda 4th yer..huhu..takutnye..seOlah2 satu pressure da rase padahal x masuk sem 1 4th yer lagi..bulan 7 kut baru masuk final year..adui...arap sume bjalan lncarlah...kna wat tesis lagi n musti bnyk presentation...xpe...SABAR...kan kamu nk degree eiykin....sikit je lagi..2nd year yg lagi psiko tuh kamu boleh xkan 4th year xleh!BOLEH!huhuhu....doakan sy yer ...balik nie sy bukn cuti2 malaysia jew...tp sy kna praktikal..LI kat jabatan kesihatan negeri kelantan..n akn di selia oleh..tadaa...xtau.huhuhu ade la tuh mne2 pegawai zat makanan ..xtaw la sape, mcmne n ape akn jdi..nantikan la episod seterusnye...hoho..tp sy dapat rase sy xkn updet blog spnjgn cuti ni..sbb..actually sy akn kerja dr 8am smpai 5pm.waaa...dhtu mlm2 sure collapse nye..adui..wat repot lagi pk tjuk tesis lagi..bubbye fb n blog oh!nnti la masuk sem kao sy rajin sy update lah k...skang nie..sy nk motivas dri sy jew utk tabah oh!huhuhu...takuttttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!bile mngenangkan

*sape bOSs sy??die garang x..wuu*

*sape lagi yg praktikal ngn sy sbb ukm sy sowang jew*

*ade wireless x..tkut kOma kebosann kalo xde kjew.hihi*

*ade kejew ke??*

*kalo ade kjew bnyk ke??*

*oit2 ashikin btulkan niat balik*

ok....

*sy arap ade keje..kalo xde sy akn mntk utk diberi keje oleh bOss sy..wink3..baik x*

*sy akn blajar dr drg sepanjang 8 minggu nie...lalala*

*kalo kna marah, sy xmo nangeh!huh.dugaan nih!*

*sy akn keje rajin2*

huhu...k lah nk p ngemas barang laa....bnyk lagi nih!huhu...k...salam...



Kate hatiku,

Sunday, April 25, 2010

++jenis2 emOsi..heee..mOdel::syasya sshi++

salam...saje nk pOst entri nie..
bOsannye..nape la sy taleh tdo nie..

(-.-'')bukan ke..luse xm pOLisi pmknn dan sekuriti makanan....??
xmO...takut..huhu...(T.T)
xpela..pOst gmbr batrisyia la..
mngikut emOsi2 ttentu...hihi..


::versi budak nakal::


::wek:P::

::versi x puas hati..lu pehal deR??haha::


::versi senyum simpul..alahai...sweet!::


::versi inesen..mte bsinar2..wink3..::


::versi lentOks..alololo::

::versi nantOks::


::lalu zZZZzzz...::



::versi excited state::

::versi sedih (xperlu smpai mkn tdg umiey syg..haha)::

::versi terkujat..hOh??haha::



haha..n then ,,boley lak maksu n pksu sy bli bju nie..

adoiiii...kiut sgt ley x...bdk cumil nie nakal.haha...geram tgk die

kiut terlebey...hahah...

::cumil x sya...siap ade syp tau kat blkg nie..npk x??::

::ye syg..xsyak lagi...huhu::



::kek cwn ladybird::
(xde kaitan..hahah)

sy suke ladybird..kakak sy pOwn!(tanter tuty)

hihi..tu jela..nak tdo..

entri nie ntah pape..abaikn kalo ase cmtuh jgk.haha..

bye!

Hihi....

Kate hatiku,

Friday, April 23, 2010

++EXAM+TESIS+LI =mne pling cumil??++

salam...
arini ari jumaat..selamat ari jumaat sume!huhu..adoii..actually sy tgh poning nie...kna pk tjuk tesis la plak..list tjuk tesis da kua?adoii..sy final year ke sem depan..oh tidak..cepat nye mase blalu..da mcm ape je rase...exam polisi stil x abes lagi tp da kna pk tesis n Latihan ikhtisas kat Jabatan Kesihatan Negeri nnti..adui...ape la naseb sy nnti...da la LI sorg2..sdeyh x.....kalo dapat JKN xpe...kalo dibuatnye dpt PKD mane2 kt Kelantan tuh?cmmaneeee....huhuhu....sy cuak la..nk stdy pon xtenang...siyes..sy da tataw nk ckp pe..tp mmg sy x tng pon sng cite..huhu....ya ALLAH..tenangkan la hati sy nie...da mcm2 kua kat otak sy..arini da jumaat...isnin da xm polisi pemakanan yg susah itu..selasa da blik..bile nk g approach lectrer nye?adoiii..de sape2 mau tolong sy pilih tjuk tesis enggak?huk3....mau nangis....nie la tjuk2 tesis tuh..


::klik kalo nk tgk bsau2::

mntap x..ade cdgn x?senior2 ku..any comments?huhu.sy mcm ade la yg minat...tp kna fight among us, nutrition/3...huhu...sy xreti btul nk fight2...sy nie kan bukan the rock..(xde kaitan ok ikin!) huhu...wix 1st sem 1 4th year da kna konfirmkan tesis punye tjuk...then kna prepare proposal n mcm2..oh..btul ke sy da bsedia nie..nk g LI 2/5 nie pun...mcm xsdia pun..stu pe pon sy xstdy lagi nie....adoiii...tabah2 eiykin!we must not give up!huu..tbe2 sy rase xsehat daa....wuuu....

++kate hati eiykinsshi:makin blalu mase,makin btambh umur,makin dekat dgn kematian..huhu..ya ALLAH..smoga umurku ini digunakan utk pkara kbaikan shja ya ALLAH...kau berilah aku ptunjuk dan rhmatMu..semoga aku dapat mmbuat pilihan yg tepat..doakan sy ye..huu++

:)

Kate hatiku,

++Hijau Daun – Suara (Ku Berharap)++

di sini aku masih sendiri

merenungi hari-hari sepi

aku tanpamu, masih tanpamu


bila esok hari datang lagi

ku coba hadapi semua ini

meski tanpamu oooh meski tanpamu


bila aku dapat bintang yang berpijar

mentari yang tenang bersamaku disini

ku dapat tertawa menangis merenung

di tempat ini aku bertahan


reff:

suara dengarkanlah aku

apa kabarnya pujaan hatiku

aku di sini menunggunya

masih berharap di dalam hatinya


suara dengarkanlah aku

apakah aku slalu dihatinya

aku di sini menunggunya

masih berharap di dalam hatinya


kalau ku masih tetap disini

ku lewati semua yang terjadi

aku menunggumu, aku menunggu


reff2:

suara dengarkanlah aku

apa kabarnya pujaan hatiku

aku di sini menunggunya

masih berharap di dalam hatinya


suara dengarkanlah aku

apakah aku ada dihatinya

aku di sini menunggunya

masih berharap di dalam hatinya


repeat reff


suara dengarkanlah aku



Kate hatiku,

Wednesday, April 21, 2010

++JANGAN BERTASBIHKAN CINTA!++

Isteri disimbah asid! Suami yang dikahwini atas dasar cinta rupa-rupanya pendera. Ini cerita lama dalam versi baru (dulu ada cerita suami disimbah asid). Semua ini mengingatkan saya pada perbualan dengan seorang wanita suatu ketika dahulu.

“Entah kenapa, tiba-tiba dia jadi begini. Sepanjang tiga tahun kami bercinta, tidak pula dia menunjukkan sebarang tanda-tanda yang dia panas baran. Semuanya baik dan lembut belaka. Tapi tak sampai lima bulan setelah berkahwin, baru saya tahu dia begitu panas baran orangnya,” luah seorang isteri.

“Awak mungkin bercinta, tetapi tak kenal…” ujar saya.
“Tiga tahun bercinta masih tak kenal? Mustahil,” balasnya.
“Kenal itu dengan akal dan hati. Mungkin semasa tiga tahun awak berdua bercinta… kurang guna akan dan hati, hanya guna emosi dan nafsu. ”
“Akibatnya ini?”
“Ya, akibatnya ini, bercinta tanpa kenal hati budi.”

Begitulah antara dialog yang pernah berlaku antara saya dengan seorang isteri yang didera suaminya. Akibat cinta tanpa kenal dia menderita. Secara tabiinya, kita perlu kenal baru cinta tetapi kini sudah ramai yang cinta baru kenal. Akibatnya timbullah penyesalan yang tidak sudah-sudah. Akibat salah pilih, suami atau isteri yang disangka boleh memberi bahagia, rupa-rupanya punca derita! Tidak mengapa kalau kita berkenal dahulu terus berkahwin dan kemudian cinta. Seperti Siti Khadijah yang kenal kebaikan Rasulullah saw melalui orang kepercayaannya Maisarah dahulu, terus meminang Rasulullah saw, berkahwin dan kemudian baru bercinta. Untuk kenal orang yang baik, perlulah menerusi orang yang baik. Hanya orang baik yang mengenal orang baik yang lain, seperti mana hanya jauhari mengenal manikam.

Tidak mengapa sekiranya perkahwinan tidak dimulakan oleh satu percintaan tetapi ia mesti didahului oleh satu perkenalan. Apa yang perlu kita kenal? Tidak lain tidak bukan, yang paling kita mesti kenal keseriusannya dalam beragama. Bila agama kukuh, ertinya cintakan Allah dalam diri seseorang juga kukuh. Itulah modal untuk membina kebahagiaan dalam rumah tangga.

Cinta Allah itu adalah sumber untuk mencintai segala dan semua. Iman kepada Allah dan kasih-sayang sesama manusia sangat erat keterkaitannya. Ramai pasangan suami isteri yang terlibat dengan perkahwinan yang tidak dimulakan dengan cinta, berjaya juga membina kebahagiaan rumah tangga kerana kekukuhan keduanya mencintai agama. Ini kerana perkahwinan itu sendiri telah memulakan cinta suci mereka.

Cinta itu bukan tujuan, cinta hanya jalan. Bukan hanya ada satu jalan untuk mencapai tujuan… ada berbagai jalan. Hakikat ini bukan menafikan keperluan cinta untuk membina kebahagiaan rumah tangga, tetapi cinta itu bukan yang pertama dan paling utama untuk mencapai rumah tangga yang bahagia.

Menurut ajaran Islam, ada elemen-elemen yang lebih utama daripada cinta yang perlu dititik-beratkan sebelum, semasa dan sepanjang perkahwinan. Perkara-perkara utama ini semuanya dituntut oleh Allah untuk disempurnakan bagi memastikan cinta, kasih-sayang, tanggung jawab, peranan dan tugasan rumah tangga itu sentiasa terbina di atas tapak iman.

Diantara prinsip-prinsip itu ialah niat, matlamat, perlaksanaan, modus operandi dan natijah perkahwinan itu mestilah selaras dengan kehendak Allah. Oleh itu apabila rumah-tangga bergoncang, telitilah semula niat berkahwin dahulu. Apakah masih kerana Allah? Atau sudah tersasar tanpa sedar? Akibat hebatnya cabaran, masalah dan godaan yang telah melanda alam rumah tangga solat lima waktu telah terabai, pembaziran berleluasa, hiburan telah melampau dan pelbagai suruhan dan tegahan Allah sudah dipinggirkan?

Kalau demikian, jangan tunggu lama-lama, kembalilah ke pangkal jalan, katakana pada diri, “wahai diri, kau berkahwin kerana Allah…” Insya-Allah, “talian hayat” perkahwinan kita akan tersambung semula dengan Allah. Hukum-hakam Allah akan berdaulat semula. Insya-Allah, ketenangan akan menjelma semula.

Selama mana prinsip-prinsip itu dipatuhi, selagi itulah Allah menjamin cinta di antara pasangan suami isteri itu pasti tumbuh, subur dan berbunga sekalipun mereka tidak pernah bercinta sebelum berkahwin. Dan bagi yang telah berkahwin pula (tidak kira berapa lama), syariat Allah ini jika dijadikan rujukan bersama antara suami isteri, insya-Allah rumah tangga akan kembali tenang walaupun pasti ada pergolakan. Hati-hati yang mengingati yang SATU akan mudah bersatu!

Mungkin terlalu ideal atau terlalu jauh untuk melihat tradisi perkahwinan Rasulullah s.a.w dan para Sahabatnya yang serba indah. Tetapi cukuplah kita mengimbau trend perkahwinan masyarakat Melayu Islam satu ketika dahulu yang menyaksikan ramai berkahwin atas pilihan ibu bapa (yang mengenal bakal menantunya) dan perkahwinan itu ternyata berjaya.

Tradisi itu berjalan dengan baik dan teratur kerana pada waktu itu anak-anak sudah dididik dengan asas agama dan akhlak yang teguh serta patuh kepada ibu bapa. Pada waktu itu anak-anak yang baik akan mematuhi perintah ibu-bapa yang baik yang memilih orang yang baik untuk menjadi suami atau isteri anak mereka. Sementara ibu bapa pula memang sedia mewarisi sifat-sifat mulia daripada generasi sebelumnya yang juga mementingkan kepentingan agama dan akhlak.

Kita akan dibantu oleh niat yang tulus sebelum berkahwin dahulu. Jika tulus pasti lurus walaupun kekadang bengkak-bengkok juga di pertengahannya. Tetapi jika awal-awal sudah bengkok, rumah-tangga akan semakin tersasar dan sukar sekali mencari jalan kembali.

Oleh kerana itu, semasa memilih calon suami atau isteri mestilah berdasarkan panduan yang diberikan oleh Nabi Muhammad saw melalui sabdanya, “Dikahwini wanita itu atas empat perkara: harta, keturunan, rupa dan agama. Kahwinilah atas dasar agama nescaya kamu akan mendapat kebajikan.”
Hendak membuat pilihan kita mesti kenal bagaimana tahap beragamanya, bila sudah kenal, berkahwinlah. Insya-Allah, nanti pasti ada cinta. Bukan cinta, kemudian berkahwin selepas itu baru kenal…

Eh, ini pelik? Tidak. Ia praktikal dan realistik dulu, kini dan akan datang. Lihat sahaja gambaran kenal baru cinta dalam filem “Bila Cinta Bertasbih”. Jika ia mampu digambarkan melalui filem, ia mampu juga mampu direalisasikan dalam kehidupan. Dalam filem itu jelas digambarkan bagaimana orang yang baik melamar orang yang baik untuk orang yang baik. Sungguh indah bila cinta bertasbih (memuji Allah). Yakni bila cinta tunduk kepada kehendak Allah. Tetapi kini terbalik, masyarakat begitu hodoh jadinya apabila manusia bertasbihkan cinta – kehendak Allah tunduk kepada cinta!

Dalam masyarakat yang sangat memandang tinggi nilai akhlak dan budi, perkahwinan melalui ‘orang perantaraan’ (match maker) yang juga dipercayai kesolehannya akan mudah dilaksanakan. Dan perkahwinan tanpa didahului cinta sudah menjadi perkara biasa pada ketika itu.

Namun ini tidaklah menafikan perkara-perkara yang dibolehkan dan memang dibenarkan oleh syariat untuk dilakukan sebelum sesuatu perkahwinan dipersetujui. Misalnya seseorang dibolehkan melihat rupa calon isteri atau suami, menyelidiki maklumat tentang keperibadian dan lain-lain latar belakang calon. Namun fokusnya tetap “mengenal” agama bakal calon.

Itu semua dapat dibuat dengan adanya pengaturan orang tengah – sama ada terdiri daripada keluarga atau teman-teman yang rapat. Tegasnya, tidak payahlah seseorang itu sendiri bersusah payah mendapatkan “maklumat” tentang calon suami atau isteri melalui cara percintaan yang melampaui batas. Nanti bukan maklumat yang dapat, tapi maksiat.

Bayangkan betapa indahnya saat pertemuan dua mempelai yang dipertemukan atas keredaan Allah serta restu ibu bapa dan masyarakatnya. Thrill dan suasana suspens sudah semestinya ada yang mana ini menambahkan lagi keindahan pertemuan pertama.

Dan bagi yang sudah lama berumah tangga tidak hairanlah kalau suasana bulan madu akan lebih panjang malah akan terus berkekalan sepanjang perkahwinan. Justeru dalam perlaksanaan rumah tangga Islam sudah ada tip-tip tertentu yang jika diamalkan akan mengekalkan suasana kemanisannya.

Antaranya, isteri sentiasa mengekalkan perasaan malu di hadapan suami, isteri dan suami sentiasa berhias dan memakai haruman, pandangan kasih oleh suami, pandangan cinta oleh isteri, adab serta seni-seni dalam hubungan seks dan lain-lain perkara yang banyak ditulis dalam hadis dan kitab-kitab para ulama muktabar.

Cinta sebelum perkahwinan tidak mempunyai keistimewaan dan ‘lesen’ seperti cinta selepas perkahwinan. Ruangnya begitu terhad untuk membuktikan kecintaan. Ini kerana Allah sangat melarang zina malah segala perbuatan yang boleh menghampirinya seperti bergaul bebas, berkhalwat, memandang dengan nafsu, bersenda gurau dan sebagainya.

Walhal cinta sebelum perkahwinan sangat terdedah kepada perbuatan menghampiri zina sama ada secara lisan atau perbuatan, disengajakan atau kerana tidak mampu menahan godaan. Ketika itulah cinta mula dinodai oleh nafsu. Fitrah hati (cinta dan kasih sayang) sudah bertukar menjadi kehendak biologi (seks) semata-mata.

Apabila seseorang mencintai kekasihnya melebihi cintakan Allah, maka mudah hukum Allah dilanggar. Kerana kekasih, Allah tersisih. Inilah fenomena lumrah dalam masyarakat hari ini terutamanya di kalangan remaja. Maruah diri, nama baik keluarga, kesucian syariat rela dipertaruhkan untuk mendapatkan cinta.

Malangnya cinta yang diburu adalah cinta palsu. Yang mana keindahannya sementara dan menipu. Seseorang dikira sudah bernasib baik jika cinta itu sempat dibawa menjejaki gerbang perkahwinan walaupun kemudiannya tidak indah dan akhirnya berpisah. Namun kajian menunjukkan cinta yang kotor patah di tengah jalan. Tidak sempat bermahtangga cinta telah berkecai.

Dan bagi yang sempat berumah tangga ramai pasangan yang bercerai-berai walaupun mereka telah melalui saat-saat indah di alam percintaan. Tetapi yang paling ramai ialah mereka yang hanya mampu mempertahankan perkahwinan tetapi gagal mengekalkan keindahan cinta di dalamnya. Mereka yang kecewa ini kerap mengungkapkan, perkahwinan adalah pusara percintaan!

Terbukti tidak ada keindahan dengan mengetepikan Tuhan!

DOA KITA BERDUA

Ya Allah,
Kekadang terasa belaian cinta-Mu
Bersama kurnia sekalung hidayah
Tapi kekadang terasa bahang murka-Mu
Seiring patahnya sebuah mujahadah
kami berdua…

Ya Allah,
Walau apa pun kami masih terus di sini …
Mengemis di tepian janji-Mu yang pasti
Di sini kami masih mendamba cinta
Kerna yakin cinta-Mu tak pernah sirna…
selama-lamanya!
… buat kami berdua

Kau dekat terlalu
tanpa senyum
tanpa suara
namun cinta-MU ketara jua!
Dalam doa…
kami berdua!


++kate hati eiykin sshi: artikel asal ,credit to ust pahRol Juoi ..sekadar pkongsian bsama++


:)

Sunday, April 18, 2010

++alfatihah untuk aRwah achik spin++

salam...semalam ketika sdg asek 'memantau' status ym kwn2..tbe2 tpandang status ym salah seorg junior sy...'alfatihah buat achik (spin)'..sy mse tuh cam blur...+ xpercaye sket2...mak aih..bdk2 nie gurau ke pe...n sy pun tekan la link kat ym junior sy tuh..oh....tbe2 sy tkedu...innalillah...achik spin adalah salah seorg pynyi yg sy leh thn minat gak mase remaje2 dulu..mklum la lagu die n ct nordiana mmg bes dilayan..baru jew bcakap ngn kwn2 sal achik spin ms tgk adamaya aritu....sbb fezal yusof tuh kan mantan suami ct nordiana tah cner kua la sal achik spin..hurm...tuhan lebih sygkan allahyarham...

''Tiada ku sangka, bola-bola api…yang sedulunya kecil, telah menjadi besar….”

inilah bait lagu popular berjudul Paling Comel yang dinyanyikan oleh Achik dari kumpulan Spin dan pasangan duetnya, Siti Nordiana

namun tak siapa sangka, ‘bola-bola api’ itu juga akhirnya meragut nyawa penyanyi itu atau nama sebenar Abdillah Murad Md. Shari, 28 akibat kemalangan jalan raya di Kilometer 14.7, Lebuh Raya Kajang Seremban (Lekas).

::ini lah mpv yg tbabas lalu meletup dan tbakar::

kejadian dikatakan berlaku pukul 6.15 petang 17/4/2010 melibatkan kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Estima yang dinaiki Achik terbabas kenderaan tersebut dikatakan terbakar dan meletup.

Achik yang tercampak keluar daripada kenderaannya itu dilaporkan meninggal dunia di tempat kejadian. Allahyarham ketika itu dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Seremban 2.

::allahyarham achik dan isteri, tasha::

Achik berasal daripada Felda Sendayan Negeri Sembilan. Antara filem yang pernah dibintangi Allahyarham ialah Diari Romeo pada tahun 2003 (pelakon utama) dan menyertai kumpulan Spin pada tahun 1999.

Beliau juga pernah memenangi anugerah Bintang Harapan Lelaki pada Festival Filem Malaysia Ke 17 pada 2004.

sebelum nie arwah achik dan isteri penah kehilangan puteri mereka allahyarham puteri rania berita penuh kat sini...

::achik n isteri kehilangan puteri mereka::

sy yakin ini adalah ujian paling berat yg ditanggung oleh isteri achik..ya ALLAH..berikan die kekuatan...sbg wanita gak..sy tau die msti sgt tpukul..semoga beliau mnjadi wanita yg gagah..yang kuat mnerima kehilangan...adui..ase nk mnitik air mate...


++kate hati eiykinsshi:Al-Fatihah..ermm..kazen sy msti sgt sdih...die minat sgt achik spin tuh..hurmm...dulu slalu tgk cite2 telemovie yg ade achik spin blakon ngn die..++

:)


Thursday, April 15, 2010

++adaMaya=fenOmena baru??++

salam...bertemu lagi kite di belog sy nie yer...hehehe....ok mntang2 exam ade gap 4 ari rajin pule rasenye nak update apekate hati sy nie..heehhe...erm td paper SAP adui lenguh tgn saye wat 3 esei yg sgt ala2 karangan spm...mmg mnggamit kenangan sy btul ar paper SAP nih...huhuhu...tapi xpelah..da lepas da..alhmdulillah..semoga dr jo bmurah hati nk kasik mrkah bnyk2 sket ..hehe...inshaALLAH..ameen...hehe..ok senanye sy nk cite sal cite baru yg sy layan...*time exam nie jgk la nk ade cite bes* huhu...actually episod 1st sy tgk kat rumah aritu..ngn abg n tuk ma sy..kui3..so ..... ofkos la smpai sini pown sy smbung layan gak....kate pukul 630pm..hee....mase mkn sy tuh....so...xpela kan..ape slhnye...nk blajor pon xelok kut mase tuh...hahaa....*alasan*...okeh..citenye adelah....

*ADAMAYA*

suke3...huhu....yer la..sy mmg suke tgk lisa surihani blakon..die nie natural beauty lah bagi sy..die xyah nak mekap2 pun mmg da cntik....wink3....untung farid kamil tuh senanye,,,huhu....ok nie la pelakon2 utama cite nih yer...

::fezal yusof , lisa surihani, sein::

oh sy sgt suke watak sein lam cite nie..sorg suami yg sgt caring n romantik x-over (btul ke istilah)..hoho...musti susah nak cari calon suami cmnie...huk3..sape rase die cam watak adam nie angkat tgn!*kui3..xde kje*
*SY YAKIN DRAMA INI BAKAL MNCETUSKAN FENOMENA BARU DI KAFE KTSN1*

sbb tbe2 jew petang2 ramai pulak yg trun makan...hahaha......port2 tv kat blok2 tayah ckp lah..kwn2 sy yg laki pun layan juge,,,,kui3...adekah anda bniat utk mngmbil ciri2 suami sejati dr adam?*alhamdulillah* ke nk tgk lisa surihani?*ish3*..hehehe...

..........

TERBARU di slot Akasia, sebuah drama komedi romantik pasti mencuit hati penonton dengan gandingan mantap Lisa Surihani dan Hussein Ruffedge dalam ADAMAYA telah bersiaran mulai 6 April 2010, setiap hari Isnin hingga Khamis jam 6.30petang.

Drama moden dan ceria bersiri 23 episod ini adalah inspirasi daripada filem popular “I’m Not Single” turut membariskan para pelakon handalan lain seperti Faizal Yusup, Diana Amir, Dian P.Ramlee, Mustapha Kamal, Hafizudin, Hamidah Wahab, Puteri Mardiana dan ramai lagi.

ADAMAYA diterbitkan oleh MIG Production Sdn Bhd dan hasil nukilan menarik oleh Feroz Kader manakala Zarihah Hassan bertanggungjawab dalam penulisan skrip.

Perkahwinan adalah suatu ikatan suci manakala cinta sejati menuntut pengorbanan. Begitulah yang terjadi terhadap Adam, 24 tahun (Hussein) dan Maya, 21 tahun (Lisa Surihani).

Adam kelulusan undang-undang tetapi lebih cenderung kepada fotografi. Maya, 21 tahun ialah pelajar universiti tahun kedua dalam bidang insuran.

Ibubapanya mengambil keputusan mencarikan suami yang dapat menjaganya kerana mereka terpaksa bekerja di luar negara selama lima tahun. Adam ialah pilihan terbaik kerana ibubapa mereka bersahabat baik.

Adam menurut kehendak ibubapanya kerana tidak mahu menghampakan mereka. Maya pada mulanya membantah kerana telah mempunyai kekasih hati, Dani (Faizal Yusup) tetapi setelah dipujuk oleh ibubapanya, dengan alasan yang kukuh, dia akhirnya bersetuju.

Walaupun tiada perasaan cinta, Adam sebagai suami telah bertindak bijak untuk mencari titik persamaan yang menyatukan mereka. Mereka mula bercinta dan dikurniakan seorang anak.

Selepas lima tahun, percintaan mereka menghadapi dugaan tatkala Maya digoda kembali oleh Dani. Adam mula berjauhan dengan Maya untuk mengejar impiannya dan ini membuatkan mereka sering bergaduh.

Adakah Maya akan menyedari tiada cinta yang lebih tulus selain dari cinta suaminya?

“ADAMAYA mengisahkan perkahwinan di usia muda, di mana memerlukan komitmen yang tinggi dan tanggungjawab serta persefahaman sesama pasangan.

Pihak TV3 terasa terpanggil untuk menyerap nilai kesedaran yang tinggi betapa pentingnya untuk mempertahankan mahligai perkahwinan dan institusi kekeluargaan itu sendiri.

Kami berharap mesej-mesej yang terdapat dalam drama siri ini mendapat sambutan penonton di samping memberi hiburan yang terbaik.

Sesebuah drama yang berkualiti bukan sahaja menghiburkan malah dapat membuka minda para penonton.” Kata Puan Nurul Aini Abu Bakar, Pengurus Besar Kumpulan Pengurusan Jenama, TV3.

Adamaya drama arahan Feroz Kader ini ‘didramakan’ dari filem I’m Not Single arahan Pierre Andre, cuma yang kekal adalah Lisa Surihani untuk watak Maya . Watak Adam dan Dani dalam filem I’m Not Single dipegang oleh Farid Kamil dan Awal Ashaari.

OST I’m Not Single – Yang Terindah nyanyian Dakmie masih lagi menjadi OST Adamaya @ lagu belog sy skang...hehehe....

Ost Adamaya – Yang Terindah – Dakmie

Semenjak kau hadir dalam hidupku
Tiada lagi keresahan
Kau mengetuk pintu hatiku
Tanpa sedar hingga ku izinkan

Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah

Maaf jikaku tidak sempurna
Tika bahagia mula menjelma
Bila keyakinan datang merasa
Kasih disalut dengan kejujuran

Mencintai dirimu
Merindui dirimu
Memiliki dirimu
Hingga akhir hayat bersama kamu

Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah

Kau yang bernama cinta
Hingga aku rasa indah...

++kate hati eiykin sshi: da nak dekat kul 630...mau ajak anis daisy turun kafe tgk adamaya..hik3++

:)


Tuesday, April 13, 2010

++nilai sekeping hati++

Krrriing....

Anak-anak kecil berduyun-duyun melewati pintu pagar sekolah. Entah apa yang dikejarnya. Sinaran mentari terik tidak diendahkan mereka. Jeritan "Pak Guard" meminta mereka menunjukkan sedikit tingkah manusia, tenggelam dalam keasyikan dunia tanpa dosa anak-anak kecil itu. Penjual ABC tidak lepas tangan melayan anak-anak yang rakus itu. Banyak karenah dilihat. Penuh ragam tengah hari itu.

Pintu keretaku dibuka.

“Eh Amin, anak umi. Mana Liya? Selalu dia tumpang kita pulang?”

“ Liya tak boleh balik la. Dia kena kelas tahanan. Itulah. Cikgu suruh eja ayam pun tak reti. Makan ayam tahu pula!” getus anak tunggalku ini lalu melabuhkan punggung di kerusi hadapan.

Kereta yang dipanduku meluncur laju.

“ UPSR dah nak dekat tapi banyak yang Liya tak tahu lagi. Banyak sangat! Amin risau ni umi! Liya kata dia nak jadi doktor macam umi tapi eja ayam pun tak lepas. A.Y.A.M, ayam!” anakku berceloteh.

“ Prihatin betul anak umi seorang ni. Tapi Min, kalau Allah bagi kekurangan pada seseorang, Allah bagi kelebihan juga sebagai keseimbangan. Allah sayang semua makhluk-Nya. Umi tengok Liya tu cantik juga ya, rajin bantu ibunya di rumah. Berkenan umi nak jadikan Liya menantu!” kataku sambil melirik ke arah anakku.

Amin mencebik.

“ Amin kecil lagi la. Amin nak dapat kerja baik-baik dulu, beri umi kesenangan, kumpul harta, lepas tu baru Amin fikir pasal jodoh. Emm, umi cuti hari ini kan? Umi masak apa hari ini? ” anakku mengubah topik.

“Ya, umi cuti hari ini. Jadi, ada lah masa untuk umi masak sedap-sedap. Umi ada buat sambal hati hari ini. Kegemaran Amin kan. Tapi tak boleh makan selalu tau. Tak berapa baik untuk kesihatan,” terangku.

“ Tapi kalau tak baik untuk kesihatan, kenapa umi masak juga?”

“ Sebab umi nak ...


Ingatanku lantas terbang...melayang...

***

Pagi itu keputusan STPM diumumkan. Aku mendapat keputusan yang agak cemerlang. Berkat doa ibu bapa, guru-guru dan sahabat. Aku tersenyum. Betapa Allah itu maha adil. Dia menggantikan sesuatu yang baik dengan yang lebih baik.

“ Nur, pergi kedai Pak Mail kejap. Beli beras pulut dan ikan bilis sedikit. Mak nak jamu orang surau esok. Ayah nak buat doa selamat sedikit.”

Laungan ibu dari dapur memecah khayalanku.

Segera ku mendapatkan basikal yang banyak berjasa membantu ayah mendapatkan rezeki untuk keluarga di bawah rumah.

“ Tahniah kak Nur! Mat dengar kak Nur jadi pelajar terbaik kampung kita. Tak sia-sia Mat doa untuk kak Nur tiap malam. ”

Aku yang sedang membongkok di bawah rumah terhantuk pada alang rumah. Terkejut.

“ Mat rupanya. Lain kali bagi la salam dulu. Terkejut akak. Alhamdulillah Mat. Rezeki akak.”

Mat memang begitu. Tibanya tak terkesan, perginya tak terlihat. Namun hadirnya sangat terasa.

“ Maaf kak. Emm... Mat dengar kak nak pergi kedai Pak Mail kan? Nak ikut! Mat nak beli choki-choki. Tapi..Mat tak bawa duit la ” sengih Mat menampakkan gigi kuningnya.

“ Nak suruh akak belanja la tu. Nasib baik mood akak happy hari ni. Dah, cepat duduk belakang. Isk, seluar tu naik atas la sikit Mat. Nanti londeh, satu kampung gelakkan Mat tau.”

Kataku disambut leretan senyumannya yang ikhlas. Angin menghembus damai ke pipiku. Kayuhanku agak perlahan lantaran membawa ‘muatan’ yang tidak disangka. Perjalananku yang agak jauh tidak jemu tatkala melihat padi yang sedang menguning sambil mendengar celoteh si Mat. Gembira.

“ Kak Nur ni baiklah. Akak je yang nak kawan ngan Mat. Orang kampung kata Mat tiga suku, tak betul, ting-tong. Kenapa akak kawan juga dengan Mat? Ke akak pun macam Mat? Sebab tu kita ngam kan, akak?”

Pertanyaannya membuatku terpinga.

“Emmm..betullah tu...akak pun lebih kurang macam Mat la. Cuma akak ada kelebihan sedikit daripada Mat. Akak pandai bawa basikal,” senyumku.

Hatinya kulihat berbunga. Aku meneruskan perjalanan. Dengan perasaan yang masih sama. Gembira. Aku memberhentikan kayuhan. Semua mata memandangku dengan emosi yang sama. Sinis. Aura kejelekan kuat kurasakan dari sekeliling. Kecuali dari pokok-pokok, tumbuh-tumbuhan dan haiwan-haiwan yang memberi rasa hormat penciptaan terhadap kami berdua. Terbit juga dari haiwan sosial-dalam kalangan mereka rasa itu. Segelintir.

Aku tahu mereka bercakap-cakap tentangku. Memuji kejayaanku pagi tadi dalam sindiran.


***

“ Nur, tempoh untuk pembayaran yuran tinggal tiga hari lagi. Elok disegerakan untuk memudahkan pendaftaran STPM kamu itu ya. ”

Peringatan guruku yang boleh kutelah sebelum kelas bermula. Pasti disahut oleh suara belakang yang merentap iman. Sedang aku hanya mengangguk sebagai tanda memahami peringatan guru.

“ Ala cikgu, Nur tu bukan ada duit. Ayah dia menoreh pun getah orang. Dibahagi tiga pula.”

Kedengaran seperti memahami tetapi manusia hanya melihat apa yang di hadapannya tanpa mahu membelek.

“Tapi cikgu, kalau malam ni dia pergi rumah Mat tiga suku , panjat katil ayah si Mat tu, esok juga dia bayar yuran tu cikgu, bukan tak biasa si Nur buat kerja macam tu” lantangnya memburaikan gelak tawa seisi kelas.

Aku diam. Geram. Maruahku dipermainkan anak wakil rakyat yang dikatakan berpengaruh. Di dunia. Mujur aku ditenangkan oleh sahabat-sahabatku. Minoriti . Guru biologi itu menenangkan kelas. Jelas bersimpati denganku, die mendahulukan wangnya. Semoga dilangsai dalam minggu hadapan dengan kadar separuh. Separuh lagi sebagai jariahnya di alam sana. Syukur.

Duit yang dikumpul ayah sejak enam bulan lalu kian cukup menjelang minggu hadapan untuk melangsaikan sebahagian yuran. Syukur. Bererti enam bulan yang jerih bakal berhenti. Tidak bermakna hari mendatang menjadi bangsawan. Cuma lebih baik. Sekurangnya tidaklah setahun. Tidaklah menjadi makruh.

“ Pak Mail, kira semua ni. ”

“ RM 18.60 ”


Not-not berwarna dihulurkan sambil diperhati. Aku terkesan suara yang sudah lali didengar. Suara yang berniat merendahkan. Suara anak wakil rakyat itu. Khairul.

“ Banyak duit cik akak? Katil siapa pula kau panjat malam tadi ha? Sejak bapak si Mat meninggal, pandai kau cari kabel lain ye. Kasihan kau. Otak pandai, tapi tergadai! Aku pun nak jugak try kau kalau kau free malam ni.” Kahkahkah..

Aku panas.

“ Eh abang Khairul, kenapa cakap macam tu. Tak sopan betul! Tak baik cakap macam tu kat kak Nur. Kak Nur baik la. Bukan yang macam abang fikirkan. Pak Din penat kerja tau, kumpul duit. Didik kak Nur. Mat dengan kak Nur lebih kurang je. Mat tiga suku, kak Nur empat suku kot sebab kak Nur pandai bawa basikal, Mat tak pandai.” Mat bersuara.

Aku tak tahu sama ada Mat menjernih atau memburukkan lagi keadaan. Jelas , aku mendengar deraian gelak ketawa yang bertambah kuat di saatku melangkah keluar. Segera aku memberi choki-choki yang diidam oleh Mat sedari tadi, juga sebagai simbolik terima kasih. Lalu beransur pulang. Jalan yang sama. Emosi yang berbeza.

Petang itu, aku menyatakan hasrat untuk mengesahkan permohonan kemasukan ke IPT kepada kedua ibu bapaku. Mata ayah nyata berkaca. Lagi. Ibu juga. Aku tahu keadaan keluargaku tidak mengizinkanku mendahulukan kehendak hati.

“ Program perubatan tu mahal. Anak Mak Limah sebelah rumah ni tiap-tiap bulan minta duit. Beli itu, beli ini. Mujur harta peninggalan arwah pak Leman cukup untuk tanggung anak tunggalnya itu.”

“Tapi Timah, ini sahaja jalan keluar daripada kesusahan kita. Abang boleh minta tolong daripada adik-beradik abang yang lain. Terpaksalah kita berhutang buat sementara waktu. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian.”

“Timah takut si Nur tu lemas dengan kehidupan kota. Rakit yang kita ikatkan untuk dia mungkin terlerai atau diputuskan oleh tangan lain. Mana kita nak cari buluhnya lagi?”
Ayah terdiam.

Aku mencuri dengar perbualan mereka di dapur. Aku faham. Ayah tahu bahawa ini merupakan percaturan yang sangat penting demi kesejahteraan hidup kami sekeluarga. Aku berada di persimpangan. Selain program perubatan di UKM, aku juga mendapat panggilan temu duga maktab perguruan. Dua cabang kerjaya yang sangat berbeza. Baik dari segi pelajaran, tempat bekerja, lebih-lebih lagi kos pembiayaan.



Hari ini merupakan penggal baru dalam hidupku. Kulihat bangunan-bangunan dan kemajuan sedang rancak berlari. Kepesatan dan kemodenan bandar membuatku berasa gusar akan iman ini akan bergoyah. Bangga. Aku melihat papan tanda Institut Perguruan Kuala Lumpur tersergam indah. Setiap hari aku akan menatapnya sehingga akhir pengajianku dan aku akan keluar sebagai salah seorang nahkoda yang akan mengemudi bangsaku ke arah kehidupan yang lebih sejahtera.

Aku rasa tindakanku yang menurut kata ibu bapaku untuk mengikuti program ini adalah tepat. Cuma mereka tidak bersama denganku pada hari pertama aku memulakan langkah baru di dunia yang baru. Jimat barangkali. Ya. Fakulti perubatanku bersebelahan dengan institut perguruan yang pernah menjadi dilema untuk aku memasukinya.

Aku berharap ibu bapaku dipanjangkan umur untuk aku membalas jasa mereka. Aku tahu ayah banyak berkorban dan sanggup menebalkan muka ke sana-sini supaya aku dapat berdiri di sini. Aku akan sentiasa berhati-hati mendayung rakitku ini yang bila-bila masa sahaja boleh terumbang-ambing dengan perkara-perkara yang remeh-temeh.

Hari pertamaku. Khairul. Dia satu kelas denganku. Aku tahu sikapnya yang suka memperlekehkan orang lain tidak mungkin berubah tambahan dengan ego orang kayanya yang tinggi itu. Hari itu suai kenal. Aku tidak perlu berkata apa-apa. Terima kasih Khairul kerana telah memperkenalkan diriku dengan begitu terperinci.

Hikmahnya, aku tidak perlu gugup untuk berdiri di atas pentas memperkenalkan diri kerana aku sudah sedia gugup di bawah pentas tatkala kau di atas pentas, memperkenalkan aku. Sayangnya kau tidak mengambil gambar rumahku untuk dipertontonkan supaya gelak tawa dan sokongan untuk kau bertambah kuat lagi! Hati kau Khairul, busuk!

Kehidupan sebagai pelajar perubatan memang mencabar dengan pelbagai onak. Syukur aku diiringi doa dan restu daripada keluarga. Prestasiku tidak secemerlang Khairul yang mampu membeli buku rujukan khas dan peralatan belajar yang lengkap. Tambahan dengan perangainya yang ‘konsisten’ itu, aku tidak pasti sama ada kejayaannya itu sebagai istidraj ataupun maunah mahupun karamah. Tapi aku diajar untuk bersangka baik.

Hari raya bakal menjelma. Dengan sedikit duit biasiswa yang aku terima aku membelikan ahli keluargaku pakaian raya baru yang aku kira sudah lima tahun tidak bertukar. Girangnya aku kerana dapat pulang setelah setahun tidak pulang kerana terpaksa berjimat. Cuti semester dijadikan waktu belajar dan alhamdulillah keputusan peperiksaan akhir tahun melayakkan aku menerima anugerah dekan. Jelas terbayang wajah ibu bapaku yang tidak hadir sebagaimana ibu bapa yang lain. Aku faham. Mengerti.

“Assalamualaikum. Kak Nur dah balik? Akak beli apa untuk Mat? Akak kan duduk dekat Kuala Lumpur sekarang ni. Mesti macam-macam ada kan. Seronoknya kak!”

“Waalaikumsalam. Ha pandai pun beri salam . Tidak la akak terkejut lagi. Mat, akak bukan duduk la. Akak belajar di Kuala Lumpur. Entah lah. Akak tak suka berjalan. Ramai orang jahat! Mat tak suka orang jahat kan? Ala, akak tak beli apa-apa la..takpe-takpe, nanti akak bawa Mat pergi kedai Pak Mail, kita beli choki-choki ya.? Tapi sekarang bulan puasa kan? Tak boleh makan siang. Mat puasa tak ni?”

“hehehe...Penat. "


Petang itu juadah disediakan bermacam-macam jenis kerana ada moreh di surau dan mak dipertanggungjawabkan untuk menguruskannya. Aku membantu. Syukur kehidupan kami bertambah baik. Ayah bekerja sebagai pengawal keselamatan di sekolah rendah. Biasiswa yang aku terima sedikit-sebanyak mengurangkan beban kewangan mereka. Aku mencapai tudung dan mengusung basikal ke laman.

“ Mak, Nur nak pergi hantar bekal buat ayah berbuka ni, lepas tu Nur nak pergi ke kedai pak Mail kejap, ” laungku kepada ibu.

“ Isk Mat ni cepatlah sikit, dah nak berbuka ni, mana lagi nak pergi hantar bekal, beli choki-choki lagi. Ha..nasib baik dah pandai pakai seluar elok-elok. Macam ni baru segak! ”

Teguranku disambut dengan senyuman yang menyeringainya itu. Giginya masih kuning. Perjalanan yang sama. Emosi yang sama. Gembira. Padi mula menguning. Angin sepoi-sepoi bahasa membelaiku. Mat terus dengan celotehnya yang tiada nokhtah itu. Kayuhanku terhenti. Kaget. Kulihat ada kemalangan berlaku. Sebuah kereta mewah terjunam ke dalam parit dan seekor lembu mati. Aku cam kereta itu. Khairul!

Ya Allah, aku lihat dia berlumuran darah. Kebetulan terdapat pondok telefon yang berhampiran. Aku berlari mendapatkannya untuk menelefon ambulans. Beduk berbunyi. Azan berkumandang. Aku masih di samping Khairul. Mat juga. Kulihat kelopak mata Khairul seakan terbuka. Menatapku. Aku mengajarnya mengucap dan ingatkan Allah. Azan terus berkumandang.

Mana ambulans? Ah, nyawa Khairul di hujung tanduk! Ah, Mat tidak berhenti bercakap. Dia panik. Aku juga! Ah, ibuku tentu runsing di rumah! Ah, aku kusut!

Ne..No..Ne..No...

Kenapa aku di sini? Di samping Khairul. Dia. Penjatuh air mukaku. Pihak hospital sudah menghubungi ahli keluarga Khairul. Hampa. Mereka di luar negeri. Urusan politik katanya. Penting. Projek mega, juta-juta. Hmmm kuasa wang. Khairul diberi bantuan pernafasan. Kemalangan yang berlaku menyebabkan organ dalaman Khairul rosak. Hati Khairul rosak.

Dia memerlukan penderma organ dengan segera, yang serasi dengan jenis darah dan metabolismanya. Hati dia rosak teruk walaupun secara batinnya memang dia memerlukan hati yang baru. Lama dahulu. Aku mendail nombor telefon rumah Mak Limah untuk bercakap dengan ibuku. Aku bercerita. Suatu kisah benar. Sesuatu yang kuharapkan hanyalah rekaanku semata.

Ibu menyuruhku menemani Khairul memandangkan dia tidak berwaris ketika itu. Dasar kemanusiaan. Aku berharap semuanya berjalan lancar. Aku memanjatkan doa supaya semuanya selamat. Khabar diterima. Alhamdulillah. Doaku di bulan Ramadan ini dimakbulkan. Khairul selamat menjalani pembedahan dan telah mendapat hati yang baru. Malangnya, penderma hati tersebut mendapat komplikasi selepas pembedahan dan meninggal.

Bagiku, dia pergi menghadap Ilahi dalam keadaan yang sungguh mulia. Aku pergi ke tempat rehat untuk mendapatkan Mat. Dia sangat risau. Walaupun Khairul itu selalu mencacinya. Teruk. Tentu dia gembira dengan perkhabaran ini. Mat. Mat? Mat? Aku lihat sekujur tubuh baring di atas katil. Seakan Mat. Aku lega. Ingatkan hilang. Mungkin Mat penat sangat.

Pagi itu aku bersahur di kafe. Aku lihat Khairul belum sedarkan diri. Niatku ingin melihat jenazah si penderma hatinya itu dan menyedekahkan Al-Fatihah kepada roh si arwah. Jururawat yang bertugas menyelak kain putih yang menyelubung jenazah. Aku tergamam. Terkedu. Mengalir air mata ini. Mat! Mat kulihat kaku. Namun masih tersenyum. Namun gigi kuningnya tidak lagi kelihatan. Al-Fatihah buat Mat.

Di penghujung Syawal, tahun yang berikutnya. teratakku dikunjungi golongan elit. Berkereta mewah, berpakaian cantik serta bergaya. Sedang kami sederhana. Mungkin hina bagi sesetengah mereka. Ikatan pertunangan aku dan Khairul. Benar. Dia benar-benar telah mendapat hati yang baru. Mulia hatinya. Seperti pendermanya. Dan aku dapat melihat itu.

***



“Sebab umi nak Amin mengenali hati... Hati ada kebaikan juga keburukan. Tambahan, hukum makan hati adalah makruh tau. ”

“Baik umi.”

Keretaku terus meluncur laju. Masihku terbayangkan...

***

“Kenapa Mat suka makan choki-choki ya?”

“Sebab manis! Macam kak Nur!”

“Ish ada-ada aja Mat ni. Nak suruh akak belanja lagi la tu kan? Nanti lepas abang Khairul selamat, semua perkara dah selesai, akak belanja ya.”

“Akak tau tak? Akak la orang kedua yang baik dengan Mat selepas ayah Mat. Tapi sekarang ayah Mat dah tak ada, akaklah yang pertama. Dulu masa ayah masih hidup, akak selalu datang rumah kami, kemas rumah kami, masak untuk kami. Hati akak mesti mulia kan?”

“Tak ada apa-apa la. Akak tolong ikhlas. Lagipun akak tengok dulu hidup Mat dan ayah Mat tak terurus. Akak bantu apa-apa yang termampu. Kalau nak buat apa-apa pun, hati kita mesti ikhlas.”

“Mat nak jadi baik macam akak. Mat nak berhati mulia macam akak.” “Mat dah cukup baik. Selalu tolong tengokkan keluarga akak kan. Tolong ayah akak kat kebun, ikut gotong-royong kampung, bersihkan surau. Kan mulia hati Mat tu..”

“ Betul ke akak? Tapi Mat rasa Mat nak buat sesuatu baru Mat rasa Mat satu level dengan akak”

“Hmm apa dia?”

“Belajar bawa basikal. Nanti boleh Mat bawa akak dan orang kampung naik basikal Mat pergi pusing keliling kampung, tengok sawah padi, beli choki-choki.”

“Tak habis-habis dengan choki-choki Mat ni tau. Ok la. Akak nak pergi tanya doktor tentang keadaan abang Khairul tu.”

“Ok kak! Kejap lagi Mat nak pergi belajar bawa basikal tu. Doakan Mat ya.”

“Mat ni apa-apa sajalah”

-TAMAT-

++kate hati eiykinsshi:
ketahuilah dlm jasad itu ada segumpal daging, jika baik daging itu maka baik lah keseluruhan jasadnya..namun jika rosak daging itu maka rosak juga keseluruhan jasadnya..Ketahuilah bahawa ia adalah Hati.. ++


:)



Monday, April 12, 2010

++salam imtihan++


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini





Dapatkan Mesej Bergambar di Sini






++kate hati eiykinsshi: salam imtihan....maaf salah silap yer kawan2..aja2 fighting!!..++

:)

Thursday, April 8, 2010

++saya sudah bertunang++

Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu. Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada. Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.

Aku hanya seorang Insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini. Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.

Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam. Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.

Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.

Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.

"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"

Aku menjawab tenang.. "Warna putih, bersih..."

"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."

"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."

Ibu angguk perlahan.

Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah. Malam Pertama... Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.

Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran. Aku mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.

"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"

Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.

"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."

Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.

"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"

Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah. Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.

"Bila enti menikah?"

Aku tiada jawapan khusus.

"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..." Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.

"Jemput ana tau!" Khalilah tersenyum megah.

"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana banyak-banyak!" Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.

"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."

Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya. Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...

"Usah berlebihan ya..."

Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.

"Insyirah, jom makan!"

Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.

"Tafaddal, ana puasa."

Sahabiah juga semakin galak mengusik.

"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"

"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."

Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.

.......................................

"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."

"Tenangnya... Subhanallah. Allahuakbar."

"Ya Allah, tenangnya..."

"Moga Allah memberkatinya...."

Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.

Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.

Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.
Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.
Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.

Dalam sedar tidak sedar...

Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku... Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi. Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.

"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."

Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...

"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"

Ibu tenang menjawab... "Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."

"Allahuakbar..." Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.

"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."

Ibu angguk, tersenyum lembut... "Ini nak, bukunya." Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.

"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."

"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan..."

Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.

"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."

* Kisah ini bukan kisah ana (Insyirah), ianya kisah KITA (semua yang sedang membaca/tak) *

Mulai hari ini, jangan bersoal tika melihat ana memakai cincin. Kerana, ana sudah bertunang! Bertunang dengan kematian, tidak tahu bila ana akan dinikahkan dan tidak tahu bagaimana rezeki di malam pertama. Tetapi, sekurang-kurangnya apabila sudah dirisik dan bertunang, kita sama-sama akan mempersiapkan diri sebaik-baiknya walaupun bukan yang terbaik untuk hari pernikahan dengan KEMATIAN. Wallahua'lam.

Insyirah Soleha,
19 Januari 2010
Baiti


++kate hati eiykinsshi: Cukuplah kematian itu mengingatkan kita... Cukuplah kita sedar kita akan berpisah dengan segala nikmat dunia. Cukuplah kita sedar bahawa ada hari yang lebih kekal, oleh itu sentiasalah berwaspada. Bimbang menikah tergesa-gesa, tahu-tahu sudah disanding dan diarak seluruh kampung walau hanya dengan sehelai kain putih tak berharga++

*Setidak-tidaknya, Insyirah (watak di atas) sudah 'membeli' baju pernikahannya... Arh... Untungnya Insyirah. (Cemburu! Cemburu! Cemburu!)*

~ Kullu nafsin za'iqatul maut ~





.

Wednesday, April 7, 2010

++welcum my lil piya!++

salam...

huhu..sy bawu jek balik dr klntan..sdih..xpat jumpe piya coz piya masuk wad...sian piya..biasela baby..kna dmm kuning....wuu..papepOn...ini lah pict ank sdra bawu sy..sy pun da kompius ibu n ayh die letak nme pe...hahaha....nie dr kakti sy aka tanter tuty piya yer....

*mcq*

ibu n ayh tolong jwb yer betul/salah...

  • Sophea Nur Zahra
  • Sofiyya Nur Zahra
  • Sofia Nur Zahra
  • Nur Sofiya Zahra


::1/4/2010~piya baru kua dr pewut ibu...::

*siyes kiut mcm cikcu (perasan....hahah)*

::huhu...nie lak piya bsama bntal yg nenek aka mak sy jait sdrk....hehe..yg kaler kuning tuh::


::nie lak piya pki tdg ekin..hahaha...ape2 jela kakak sy nie..haha::


::nie piya cakit...shian piya..sbr taw..minum susu ibu bnyk2..nnti sihat leh alik umah...wuu...cool fever itu dibeli oleh tanter tuty..::

::piya ngn ayah piya::

++kate hati eiykinsshi: kak long takut nk amik gmbar piya mase die bukk mate..mklum la baby lagi...heee..arini piya baru berumur 6 ari yer.....piya, cepat sembuh yer...cikcu xm dulu nnti cikcu alik tgk piya..taw3...minum susu ibu bnyk2..nnti kuning piya ilang la..wuuu++

:)


Friday, April 2, 2010

++share the happiness++

salam..definisi tajuk:berkungsi kegumbiraan...


ahaks2....sweet gler tjuk nie...bkungsi mknn lagi sesuwai nie..hehehe...xde lah..


::stage.. n us..hoho..:p ::

::sy ,simple2 jew..heee::

sesaje nk pOst sal diner jpd tawun nie....huhu......tp xbnyk dpt gmbar lgi..so upload je yg mne ader je dlu...huhu....bertemakan 'share d happiness', kod pkaian kod 1..haha..xla...ketimuran dan kesopanan bak kate leman...hahaha.....*jelesh leman mng king of da nite*...ok nie la antra gmbar2 yg da dapat...::terpncar chaya keimann zue..hik3....tp tdg terganggu dek ekon 'limo' yg sgt kuat::

b4 gi harusla amik gmbar dulu...g ngn 'limosin' ukm!haha...mklum ler mne mmpu nk ade kete sdrk...hee..ok wat...limo dtg amik..kah3....ade driver tuuu....
smpai2 tade meja da nk duduk..plik jugk..tape..kua amik gmbar dulu..hahaha
::bunge2..like::
::ngan zuzu::

::teka nie cermin katne?toilet!hahaha...biasela tOilet hotel kan....::

::meja vip canteeeekkkk....::


::ucapan kj baru..ehem2 dr poh yg mntain cntik...i loikeeee....::
::gimik prasmian ..ade tmbalan dekan kat situ....::


sampai2 tuh sbnrnye da tade meja da..sdih..tp seb bek dapat duk semeja ngn adik2 1st yer yg mmg sporting..caya la..mkn2..bayor mahei nie...tp...sy xsuke chinese fooooodddddddd!!!!!!!!xkna ngn mulut la org kate..nie la menu2 die yer..antara jer...hee....
oh tidak...yg coconut puding tue paling besh...hehe...adik2 kat mje duk asek merengek je..*nk nasik nk nasik*..skali dtg je nasi grg cina tue..licin drg sapu..lwk tul..comel drg nie...hahaha....

b4 dat bnda yg sy pling suke kat dner ialah tgk bntuk napkin yg drg lipat..kalo kat dner kolej aritu bntuk die adalh cam rebung buluh..kali nie...

::napkin burung jenjang..likeeee::
::bnda nie sdap...haish..lagi sdp kalo mkn ngn nasik...hahah...::

::cedap ayam nie..nyam3..mkn2::

::yg nie..xbape..wuu tp lyn jew..rezeki..heee::

okeh jum anugerah2...

::prof is,,drama npk??hee...best costume..kak nad..nak pinjam bnda 'ayt2 cnta ' tuh..!hahah::
::king n queen of d nite..leman n celciar::

ops lupe lak..smlm tbe2 btuah..dapat jugk lucky draw satu..alhmadulillah..hee...

::yeay!:

ok then inilah hasil2 gigam dgn kwn2 len dkt hotel legend KL...

::ngn prof is::

::ngn dr norimah::


::ngn dr poh::


::ngn iyo::

::ngn pij::


::ngn aien::

::ala2 super junior!taleh blah..haha::

::4th yer yg happenin'::
harusla rindu korg nnti...wuuuuu.......


::ngan buddy senior sy, kak ekin..kamu ttp kan ku kenang..nme da la same..exco jamuan opkim pon same..ape lagi nk same?hee..::


gmbr2 ngn bddy juniOr on da way ya!



okie nie mase nak balik da.....


::wei pehal sy n eza npk gemuk!!*tensi!*

++kate hati eiykin sshi: thnx kt organisasi yg btungkus lumus jayakan program nie...1st yer!taun depan wat yg terbaek ek utk ktrg..hihi..demanding!oh very da like tarian industan 4th yer n 1st yer..heehehe++

:)


Blog Widget by LinkWithin