CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ikut Kata Hati

MY HEARTBEAT!

Thursday, December 24, 2009

++menyesal++

lately layan lagu nie...lagu tema cite tasbih cinta....muzik die besh..lirik die...mcm sdih sgt la plak..huhuhu.....layan jela...
*menyesal*

semula ku tak yakin
kau lakukan ini padaku
meski di hati merasa
kau berubah saat kau mengenal dia

reff:
bila cinta tak lagi untukku
bila hati tak lagi padaku
mengapa harus dia yang merebut dirimu

bila aku tak baik untukmu
dan bila dia bahagia dirimu
aku kan pergi meski hati tak akan rela

* terkadang ku menyesal
mengapa ku kenalkan dia padamu

repeat reff [2x]
repeat *

++kate hati eiykinsshi: sedih jugak bile awek sdrk kna kebas ngn kwn sdrk...huhuhu..nasihat sy jgn la kjam sgt kat kwn tu...carila org len leh x...yg utk laki tu lak..da tau kwn tu playboya...atau laki2 idaman malaya...yg g knl kan kat awek tu nape..huhu..takziah..arap jgn jd cmni la k kwn2..++
:)

Wednesday, December 23, 2009

++sem baru++

salam...


da lame tul x updet blog sdrk nie...huhu...sem baru bmule...mknenye..sy da jd student 3rd year 2nd sem...wah!xsgka...cepat nye mase blalu..huhu....n sy masih tdk sdr dri n asek main2 jer..huhu..stat sem nie tamo main2 da..nk grad pon ade klas2 die jugak....huhu..jd sy taleh main2...taleh hmpakan mak ayh, ckgu2 n lctrer yg da aja sy dr tadika lagi..n esp kat DIA...atas nikmat nafas n idup yg diberikan utk sy..alhamdulillah still diberi kesempatan...huhu..so..hope sy leh la mnten azam sy n smgt sy nie sampai la sy bjaya..amiinn...nie adelah bebelan sy yang 1st utk sem ni..huhu..tuh jela dulu...

++kate hati eiykinsshi: sile istiQamah ye nurul ashikin..huhu++

:)

Thursday, November 12, 2009

++ jiwa rase sgt xtenteram..hatiku diuji...++

arini....ase di uji lagi...penatnye mnanges...jgn la murah sgt airmate kamu ashikin boleh x...

lapangkan hati ku ini Ya Allah..

"Ya Tuhan, lapangkanlah dadaku, mudahkanlah segala urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, agar mereka mengerti perkataanku."


Luruskan Hatiku Tuhan

Ya.. Allah dengan berkat Nabi-Mu dan berkat guruku
Luruskanlah hatiku, agar agamaku lurus
Betulkanlah hatiku, agar ku ikhlas selalu
Tetapkanlah hatiku, agar ku tak tergugat
Dengan ujian yang menimpa

Ya.. Allah, Tuhan yang mencipta hati
Bersihkanlah hatiku, agar masmumahku
Tidak merosakkan agamaku
Dan juga tidak merosakkan kehidupan orang lain
Wahai Tuhan yang membolak - balikkan hati kuatkanlah hatiku
Agar keyakinanku tak berobah
Supaya aku sentiasa tabah

Tuhan, Engkau resapkanlah hatiku
Sentiasa bersama-Mu
Supaya aku rasa, ada kawan melindungku
Agar aku tak rasa sepi di dalam hidupku

Aku merasa malu melanggar perintah
Dan aku sentiasa siap siaga menunaikan suruhan-Mu

Ya... Allah, Tuhan yang menjaga hati
Baikilah hatiku, agar seluruh hidupku menjadi baik
Supaya tidak khianat, dan tidak hasad dan tidak berdendam sesama manusia

Tuhan, limpahkan kedalam hatiku
Ilmu dan hikmah
Hingga aku dapat menyuluh hati dan menyuluh kehidupanku
Supaya lahir batinku bersyariat
Agar lahir batinku menjadi taat
Tuhan aku harap Engkau kabulkanlah doaku kini....

++kate hati eiykinsshi: ape da jd ni...xphm....ya ALLAH...hati sgt sdih.++

"Ya Tuhanku,! Sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau sesuatu yang aku tiada mengetahui . Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampun kepadaku, dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, nescaya aku akan termasuk orang-orang yang rugi"
..

:)

Wednesday, November 11, 2009

++Beza antara suka, cinta dan syg++

amiinnn

Dihadapan orang yang kau cintai,
musim dingin berubah menjadi musim semi yang indah

Dihadapan orang yang kau sukai,
musim dingin tetap saja musim dingin hanya suasananya lebih indah sedikit

Dihadapan orang yang kau cintai,
jantungmu tiba tiba berdebar lebih cepat

Dihadapan orang yang kau sukai,
kau hanya merasa senang dan gembira saja

Apabila engkau melihat kepada mata orang yang kau cintai,
matamu berkaca-kaca

Apabila engkau melihat kepada mata orang yang kau sukai,
engkau hanya tersenyum saja

Dihadapan orang yang kau cintai,
kata kata yang keluar berasal dari perasaan yang terdalam

Dihadapan orang yang kau sukai,
kata kata hanya keluar dari pikiran saja

Jika orang yang kau cintai menangis,
engkaupun akan ikut menangis disisinya

Jika orang yang kau sukai menangis,
engkau hanya menghibur saja

Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga
Jadi jika kau mau berhenti menyukai seseorang,
cukup dengan menutup telinga.

Tapi apabila kau mencuba menutup matamu dari orang yang kau cintai,
cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama.

Tetapi selain rasa suka dan rasa cinta… ada perasaan yang lebih mendalam.
Iaitu rasa sayang…. rasa yang tidak hilang secepat rasa cinta.

Rasa yang tidak mudah berubah.

Perasaan yang dapat membuatmu berkorban untuk orang yang kamu sayangi.
Mau menderita demi kebahagiaan orang yang kamu sayangi.

Cinta ingin memiliki. Tetapi rasa Sayang hanya ingin melihat orang yang disayanginya bahagia..

walaupun harus kehilangan.

:)

Bercinta menurut perspektif Islam adalah tidak salah kerana ia adalah fitrah manusia. Memanglah diakui semua orang mahu dicintai dan mencintai tetapi persoalannya perasaan cinta itu perlulah mematuhi peraturan yang ditetapkan Allah.

Ini kerana matlamat cinta ialah untuk menyelamat, mententeram dan membahagiakan manusia. Jadi meluahkan kasih sayang antara lelaki dan perempuan perlulah melalui saluran yang dibenarkan oleh syarak seperti perkahwinan.

Di dalam Islam ada tiga kategori cinta iaitu; Cinta kepada Allah dan Rasul, cinta kepada manusia dan cinta kepada harta duniawi. Cinta yang hakiki ialah cinta kepada Allah dan Rasul, manakala cinta kepada manusia dan harta duniawi adalah ujian Allah untuk menentukan tingkat keimanan dan ketakwaan. Ia tidak kekal dan bergantung kepada keadaan.

Di dalam Islam, kita dibenarkan mencintai sesiapa sahaja asalkan perasaan cinta itu dibina atas dasar cinta kerana Allah. Ini kerana Allah yang mencipta insan yang kita sayangi dan kasihi. Oleh itu kecintaan kepada manusia sepatutnya menjadi satu wadah untuk mendapatkan keredaan Allah.

Bagaimana kita hendak mencintai seseorang kerana Allah? Pertama, kita kena sentiasa mendahului kehendak Allah sebelum kita penuhi kehendak individu yang kita cintai. Kedua, cinta kepada manusia mestilah berlandaskan kepada syariat dan ajaran Islam. Jangan sampai terleka dan melakukan perbuatan yang dimurkai Allah. Contohnya membuktikan cinta sehingga sanggup melakukan zina.

Yang ketiga, keimanan kepada Allah mendahului segala keinginan duniawi dan keempat, cinta suci seharusnya dilandaskan dengan akhlak dan keperibadian Islam. Ia bermaksud, cinta tidak boleh berlandaskan keinginan nafsu semata-mata.

++kate hati eiykinsshi:semoga kite sume mndapat cinta yg diredhai ALLAH...disenangi olehNYA dan kite sendiri ..amiin...post kali nih agk jiwang..adeh sy kah ini...hahah.. tp nih adalah entri permintaan dr seseorg...yg terkompius dgn perasaan beliau cendiri...ngeee:D kalo ase bcanggah pndapat kite..leh di bawa berbincang yer..haha++

:)


Sunday, November 8, 2009

++hati++

Sesungguhnya yang halal itu jelas
Dan sesungguhnya yang haram itu jelas
Dan diantara keduanya terdapat yang syubhat
Tidak diketahui oleh kebanyakan orang

Barangsiapa menjaga yang syubhat
Sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya
Dan maruah dirinya
Dan barangsiapa yang terjatuh ke syubhat
Maka dia telah terjatuh ke yang haram
Umpama pengembala disekeliling kawasan larangan
Dibimbangi dia menceroboh masuk ke dalamnya

Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan
Ketahuilah bahawa sempadan Allah adalah yang haram
Ketahuilah dalam setiap jasad ada seketul daging
Sekiranya ia baik maka baiklah jasad seluruhnya

Dan sekiranya ia rosak, maka rosaklah jasad seluruhnya
Ketahuilah, ia adalah hati.

sy suke lagu nih..punye la nk cari lirik nye..hurm sebenarnye..refer hadis la..sbb ia dipetik dari himpunan hadis 40 oleh Imam Nawawi...SUBHANALLAH..ni adalah hadis Rasulullah....huhu


++kate hati eiykinsshi:nie adalah lagu feveret sy nynyian xifu nasir n ust.muadz....huhu..lagu nih mmg terkesan kat hati++

:)


Saturday, November 7, 2009

++klate vs n9 ???++



salam...

hehe..arini ase gatal tgn lak nk mnulis sal bola final piala malaysia malam nih...walaupon sy xreti tgk bola..i mean...permainn bola sepak tuh..sy yakin mlm nih ramai yg bersemangat terutamanya penyokong tetap pasukan kelantan dan negeri 9 kan?hahaha....(yg selama nih xsokong pon g sokong.dan2...sbb dapat msk final kan..).so..mlm nih 7/11/2009...



vs


sy juz amik kesempatan nie..nk abadikan tarikh perlawann mlm nih kat blog sy...ahhaha..td apis pdr da suh sy trun kafe kol845..bwk2 sepanduk...wawawa.amsyar lak dikatekan nk conteng2 muke die...(nk wat bndera kelantan ke kat muke?susah kut..=p..plik je amsyar mnt bola ke.bola tmpar yer sy tau..)

hahahaha.....jd chaiyok2 utk sesape yg bertnding tuh...(xknl sorg pon sbb xminat)...hahaha..jgn kcik ati..sy tetap sokong sbb negeri sy..ayh sy n abg2 sy da smgt tuh..da bsedia suh mak sy goreng2 kopok lekor agknye=p....n kwn2 da gaduh2 status kat ym n fb..lek la korg...hahaa..dhtu sy tatau la kak long sy ngn abg ipar sy msti smgt nk suh negeri masing2 menang.drg pon...negeri 9 vs kelantan gak pe?

hahaha..jd tolooooooonggggglaaa....sile lah aman damai sket mlm nih...suare org tgk bola kat kafe..aiyok....leh masuk lam mimpi sy sbb dasat sangat...ape yg krg sorak sorai kan yer...bile sy tgk sy tatau ape..so sy juz nnti kan kputusannye malam nih k...semoga bjaya....wawawaw :p

pmainan mlm nih...erm..diibaratkan....



nasi kerabu

vs


masak lomak cili api
=

''dua2 sedaaaaaaaaaaaaaappppppppp''

hahaha....tgk2..seri x?????? =p


++kate hati eiykinsshi: knpe org main bola duk kejar2 jer bola yg satu tuh....cube la cari bola srg satu...p main jauh2 sane...xdela nk gaduh2 nnti...hehe...=p++

:)

++sekadar di pinggiran++

salam....
bjalan2 kat blog org..tbe2....jumpe kartun nih....saje jela nk kungsi ngn korg...mnyayat hati kut kartun2 nih..(sy sorang je x??)...wawawawa...*gelak guling2 kua airmate* (pdhl sbb tensi bukn sbb lucu sgt pon)..sbb ape..org yg wat sy tensi tuh..phm2 la sdrk..huhu...n..tajuk atas cam tade kaitan pon ngn katun2 nih..arap mklum la...hahahaa..

kes pertama..haahaa..nih da ala2 macam klinik dietitian nih....yg kat atas tuh sape eh..makcik sarah nab la sng...hahaha..nab sori2...daku nk ckp daku pon..daku bukn dietitian..daku nutrition..hahahaa....ape da adik nih...xpaham tol...die ingt ubat ke ape tnye kna mkn b4 atau lepas mkn.....hahahaha...korg..kwn2 ku dietitian ke nutrition ke..ape krg nk wat kalo patient/klien tnye camnih?hahahha :))


kes kedua.....adoooii..yg nih mmg taleh blah.....hahahaha....speechless..hnya mmpu tergelak....hahaha.....apesal la..nih namenye melihat tnpe memahami kut..kan?????die npk depan die tuh ape...tp die xphm...hehe..yg bgs nye...jgn ckp bnda2 kotor depan rezeki..xbek..haha...adeii..kurg phm npk ne beliau..(si lalat 2)..ke ape yg lagi sesuai....:))


kes ketiga...adooooiiii...ade ank murid cmnih sengsara iduppppp......hehhee.......kemahiran dr segi ksdran sivik tuh da ade...''cikgu, adakah kite akan dihukum atas sesuatu yg kite blum wat??'' hahaha....tp salah aplikasi nye..p/s:jgn apply utk esaimen2 korg lak..hahaha..xpasal2 nk kna cepuk ngn lectrer kite...ngeeeeee...

p/s:kak tiey sy sdg sengsara duk kat skola yg die ngah posting skang..kat penang...agk2 sbb nih ke?hahaha..xla..die kate sbb sekola tuh cam sekola henry gurney...rmi bdk2 banduan...adui..tatot2..tabah yer akak ku cayam....:D


kes keempat nih lak....same je...terlebey sudaaaa..bdk nih leh jdik salah seorg pemandu n pgguna jalan raye berhemah kut?? :D adooooiiiii...mmg la tensi jd cikgu kalo cmniiii..adik2....sdih daku melihat kenyataan mu ini......hahahaa..



++kate hati eiykinsshi: layaaaannnn jelaa.....zaaaassss...sambil2 bace mikrob..++
:)


++cebisan kenangan++

::specially dedicated::

to all naimians especially my batch....SPM 2005...

nih gambar yg sgt bes tp ..erkkk...sile sakit mate..tmbh2 sape2 ade niat nk cari mne satu eiykin sshi.heeee....(tayah la cariiii)

::CEBISAN KENANGAN::

ukhuwah yang terbina persis sekuntum bunga
meskipun kini kita terpisah demi kasihnya

namun cebisan kenangan kita
sentiasa bermain di bayangan mata
detik waktu yang berlalu
menjadi memori kau dan aku
sewaktu kita bersama
saling setia menimba ilmu
tanpa mengenal erti penat jemu
ingatkah kau lagi
kita bersama memijak onak duri
di tanah gersang mengutip semangat suci
kini segalanya tersurat dalam sanubari
bersabarlah dengan ketentuannya
ada rahmat yang tersembunyi
bertemu berpisah kerana Allah
lumrah kehidupan insan beriman
moga saat nan indah
ku harap berulang lagi


++kate hati eiykinsshi: kalo ingt balik memOri2 dulu..ase cam..biarla daku je yg tau..(T.T) (ceywah...dramatik lak....ain pai ajor..ngeee)++

:)

Thursday, November 5, 2009

++bisikan nurani++


Bisikan Nurani
Album : Damba Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com


Lautan kematian ombak
Tenang pantai tiada terusik
Begitulah tasik hatiku
Sejak kehadiranmu

Betapa aku hargai
Anugerah syurga di dunia
Doa kudus aku panjatkan
Semoga dirahmati

Telahpun ku syukuri
Di dalam hidup ini
Cinta suci kurniaan Ilahi

Kejernihan wajahmu
Sempurna pada pandanganku
Kau kirana
Keturunan terpilih
Disanjung serta dihormati
Kau permata
Kesederhanaanmu
Mengecap kekayaan dunia
Kau mestika
Ketaqwaan dirimu
Itu yang merantai jiwaku

Bukan aku memuji
Apalagi memuja
Salahkahku kagumi… perhiasan duniawi

Bisikan nuraniku
Engkaulah pilihanku
Akanku pertahankan
Amanah suci ini

Melodi: Manis Helma (Hijjaz Records)
Senikata: ITO Lara (Gurindam Entertainment)
Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd



تنكح المرأة لأربع لمالها ولحسبها وجمالها ولدينها فاظفر بذات الدين
تربت يداك


Maksud hadith: Dinikahi seseorang wanita kerana empat perkara: kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka pilihlah yang beragama, nescaya engkau akan beroleh keuntungan.

(Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)

Ramai yang mentafsirkan hadith ini dengan mengatakan bahawa Rasulullah menyuruh kita berkahwin kerana 4 perkara tersebut sedangkan itu silap. Perhatikan kembali matan hadith ini dan kita akan dapati bahawa Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam menyebutkan bahawa 4 perkara yang dilihat apabila seseorang wanita itu ingin dinikahi, bukanlah maksud baginda Sollallahu 'Alaihi Wasallam: "Nikahlah perempuan kerana 4 perkara ini" akan tetapi: "Perempuan dinikahi kerana 4 perkara".

++kate hati eiykinsshi: Dan ape yg sy faham..dari bahagian akhir hadith itu, Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam berpesan kepada umatnya yang ingin bernikah agar memilih pasangan yang beragama..++

:)




++DI ATAS SAJADAH CINTA++

Di Atas Sajadah Cinta

Penulis: Habiburrahman El Shirazy

KOTA KUFAH terang oleh sinar purnama. Semilir angin yang bertiup dari utara membawa hawa sejuk. Sebagian rumah telah menutup pintu dan jendelanya. Namun geliat hidup kota Kufah masih terasa.

Di serambi masjid Kufah, seorang pemuda berdiri tegap menghadap kiblat. Kedua matanya memandang teguh ke tempat sujud. Bibirnya bergetar melantunkan ayat-ayat suci Al-Quran. Hati dan seluruh gelegak jiwanya menyatu dengan Tuhan, Pencipta alam semesta. Orang-orang memanggilnya “Zahid” atau “Si Ahli Zuhud”, karena kezuhudannya meskipun ia masih muda. Dia dikenal masyarakat sebagai pemuda yang paling tampan dan paling mencintai masjid di kota Kufah pada masanya. Sebagian besar waktunya ia habiskan di dalam masjid, untuk ibadah dan menuntut ilmu pada ulama terkemuka kota Kufah. Saat itu masjid adalah pusat peradaban, pusat pendidikan, pusat informasi dan pusat perhatian.

Pemuda itu terus larut dalam samudera ayat Ilahi. Setiap kali sampai pada ayat-ayat azab, tubuh pemuda itu bergetar hebat. Air matanya mengalir deras. Neraka bagaikan menyala-nyala dihadapannya. Namun jika ia sampai pada ayat-ayat nikmat dan surga, embun sejuk dari langit terasa bagai mengguyur sekujur tubuhnya. Ia merasakan kesejukan dan kebahagiaan. Ia bagai mencium aroma wangi para bidadari yang suci.

Tatkala sampai pada surat Asy Syams, ia menangis,

fa alhamaha fujuuraha wa taqwaaha.

qad aflaha man zakkaaha.

wa qad khaaba man dassaaha

…”

(maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketaqwaan,

sesungguhnya, beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu,

dan sungguh merugilah orang yang mengotorinya

…)

Hatinya bertanya-tanya. Apakah dia termasuk golongan yang mensucikan jiwanya. Ataukah golongan yang mengotori jiwanya? Dia termasuk golongan yang beruntung, ataukah yang merugi?

Ayat itu ia ulang berkali-kali. Hatinya bergetar hebat. Tubuhnya berguncang. Akhirnya ia pingsan.

***

Sementara itu, di pinggir kota tampak sebuah rumah mewah bagai istana. Lampu-lampu yang menyala dari kejauhan tampak berkerlap-kerlip bagai bintang gemintang. Rumah itu milik seorang saudagar kaya yang memiliki kebun kurma yang luas dan hewan ternak yang tak terhitung jumlahnya.

Dalam salah satu kamarnya, tampak seorang gadis jelita sedang menari-nari riang gembira. Wajahnya yang putih susu tampak kemerahan terkena sinar yang terpancar bagai tiga lentera yang menerangi ruangan itu. Kecantikannya sungguh memesona. Gadis itu terus menari sambil mendendangkan syair-syair cinta,

in kuntu ‘asyiqatul lail fa ka’si

musyriqun bi dhau’

wal hubb al wariq

…”

(jika aku pencinta malam maka

gelasku memancarkan cahaya

dan cinta yang mekar

…)

***

Gadis itu terus menari-nari dengan riangnya. Hatinya berbunga-bunga. Di ruangan tengah, kedua orangtuanya menyungging senyum mendengar syair yang didendangkan putrinya. Sang ibu berkata, “Abu Afirah, putri kita sudah menginjak dewasa. Kau dengarkanlah baik-baik syair-syair yang ia dendangkan.”

“Ya, itu syair-syair cinta. Memang sudah saatnya dia menikah. Kebetulan tadi siang di pasar aku berjumpa dengan Abu Yasir. Dia melamar Afirah untuk putranya, Yasir.”

“Bagaimana, kau terima atau…?”

“Ya jelas langsung aku terima. Dia ‘kan masih kerabat sendiri dan kita banyak berhutang budi padanya. Dialah yang dulu menolong kita waktu kesusahan. Di samping itu Yasir itu gagah dan tampan.”

“Tapi bukankah lebih baik kalau minta pendapat Afirah dulu?”

“Tak perlu! Kita tidak ada pilihan kecuali menerima pinangan ayah Yasir. Pemuda yang paling cocok untuk Afirah adalah Yasir.”

“Tapi, engkau tentu tahu bahwa Yasir itu pemuda yang tidak baik.”

“Ah, itu gampang. Nanti jika sudah beristri Afirah, dia pasti juga akan tobat! Yang penting dia kaya raya.”

***

Pada saat yang sama, di sebuah tenda mewah, tak jauh dari pasar Kufah. Seorang pemuda tampan dikelilingi oleh teman-temannya. Tak jauh darinya seorang penari melenggak lenggokan tubuhnya diiringi suara gendang dan seruling.

“Ayo bangun, Yasir. Penari itu mengerlingkan matanya padamu!” bisik temannya.

“Be…benarkah?”

“Benar. Ayo cepatlah. Dia penari tercantik kota ini. Jangan kau sia-siakan kesempatan ini, Yasir!”

“Baiklah. Bersenang-senang dengannya memang impianku.”

Yasir lalu bangkit dari duduknya dan beranjak menghampiri sang penari. Sang penari mengulurkan tangan kanannya dan Yasir menyambutnya. Keduanya lalu menari-nari diiringi irama seruling dan gendang. Keduanya benar-benar hanyut dalam kelenaan. Dengan gerakan mesra penari itu membisikkan sesuatu ketelinga Yasir,

“Apakah Anda punya waktu malam ini bersamaku?”

Yasir tersenyum dan menganggukan kepalanya. Keduanya terus menari dan menari. Suara gendang memecah hati. Irama seruling melengking-lengking. Aroma arak menyengat nurani. Hati dan pikiran jadi mati.

***

Keesokan harinya.

Usai shalat dhuha, Zahid meninggalkan masjid menuju ke pinggir kota. Ia hendak menjenguk saudaranya yang sakit. Ia berjalan dengan hati terus berzikir membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Ia sempatkan ke pasar sebentar untuk membeli anggur dan apel buat saudaranya yang sakit.

Zahid berjalan melewati kebun kurma yang luas. Saudaranya pernah bercerita bahwa kebun itu milik saudagar kaya, Abu Afirah. Ia terus melangkah menapaki jalan yang membelah kebun kurma itu. Tiba-tiba dari kejauhan ia melihat titik hitam. Ia terus berjalan dan titik hitam itu semakin membesar dan mendekat. Matanya lalu menangkap di kejauhan sana perlahan bayangan itu menjadi seorang sedang menunggang kuda. Lalu sayup-sayup telinganya menangkap suara,

“Toloong! Toloong!!”

Suara itu datang dari arah penunggang kuda yang ada jauh di depannya. Ia menghentikan langkahnya. Penunggang kuda itu semakin jelas.

“Toloong! Toloong!!”

Suara itu semakin jelas terdengar. Suara seorang perempuan. Dan matanya dengan jelas bisa menangkap penunggang kuda itu adalah seorang perempuan. Kuda itu berlari kencang.

“Toloong! Toloong hentikan kudaku ini! Ia tidak bisa dikendalikan!”

Mendengar itu Zahid tegang. Apa yang harus ia perbuat. Sementara kuda itu semakin dekat dan tinggal beberapa belas meter di depannya. Cepat-cepat ia menenangkan diri dan membaca shalawat. Ia berdiri tegap di tengah jalan. Tatkala kuda itu sudah sangat dekat ia mengangkat tangan kanannya dan berkata keras,

“Hai kuda makhluk Allah, berhentilah dengan izin Allah!”

Bagai pasukan mendengar perintah panglimanya, kuda itu meringkik dan berhenti seketika. Perempuan yang ada dipunggungnya terpelanting jatuh. Perempuan itu mengaduh. Zahid mendekati perempuan itu dan menyapanya,

Assalamu’alaiki. Kau tidak apa-apa?”

Perempuan itu mengaduh. Mukanya tertutup cadar hitam. Dua matanya yang bening menatap Zahid. Dengan sedikit merintih ia menjawab pelan,

Alhamdulillah, tidak apa-apa. Hanya saja tangan kananku sakit sekali. Mungkin terkilir saat jatuh.”

“Syukurlah kalau begitu.”

Dua mata bening di balik cadar itu terus memandangi wajah tampan Zahid. Menyadari hal itu Zahid menundukkan pandangannya ke tanah. Perempuan itu perlahan bangkit. Tanpa sepengetahuan Zahid, ia membuka cadarnya. Dan tampaklah wajah cantik nan memesona,

“Tuan, saya ucapkan terima kasih. Kalau boleh tahu siapa nama Tuan, dari mana dan mau ke mana Tuan?”

Zahid mengangkat mukanya. Tak ayal matanya menatap wajah putih bersih memesona. Hatinya bergetar hebat. Syaraf dan ototnya terasa dingin semua. Inilah untuk pertama kalinya ia menatap wajah gadis jelita dari jarak yang sangat dekat. Sesaat lamanya keduanya beradu pandang. Sang gadis terpesona oleh ketampanan Zahid, sementara gemuruh hati Zahid tak kalah hebatnya. Gadis itu tersenyum dengan pipi merah merona, Zahid tersadar, ia cepat-cepat menundukkan kepalanya. “Innalillah. Astagfirullah,” gemuruh hatinya.

“Namaku Zahid, aku dari masjid mau mengunjungi saudaraku yang sakit.”

“Jadi, kaukah Zahid yang sering dibicarakan orang itu? Yang hidupnya cuma di dalam masjid?”

“Tak tahulah. Itu mungkin Zahid yang lain.” kata Zahid sambil membalikkan badan. Ia lalu melangkah.

“Tunggu dulu Tuan Zahid! Kenapa tergesa-gesa? Kau mau kemana? Perbincangan kita belum selesai!”

“Aku mau melanjutkan perjalananku!”

Tiba-tiba gadis itu berlari dan berdiri di hadapan Zahid. Terang saja Zahid gelagapan. Hatinya bergetar hebat menatap aura kecantikan gadis yang ada di depannya. Seumur hidup ia belum pernah menghadapi situasi seperti ini.

“Tuan aku hanya mau bilang, namaku Afirah. Kebun ini milik ayahku. Dan rumahku ada di sebelah selatan kebun ini. Jika kau mau silakan datang ke rumahku. Ayah pasti akan senang dengan kehadiranmu. Dan sebagai ucapan terima kasih aku mau menghadiahkan ini.”

Gadis itu lalu mengulurkan tangannya memberi sapu tangan hijau muda.

“Tidak usah.”

“Terimalah, tidak apa-apa! Kalau tidak Tuan terima, aku tidak akan memberi jalan!”

Terpaksa Zahid menerima sapu tangan itu. Gadis itu lalu minggir sambil menutup kembali mukanya dengan cadar. Zahid melangkahkan kedua kakinya melanjutkan perjalanan.

***

Saat malam datang membentangkan jubah hitamnya, kota Kufah kembali diterangi sinar rembulan. Angin sejuk dari utara semilir mengalir.

Afirah terpekur di kamarnya. Matanya berkaca-kaca. Hatinya basah. Pikirannya bingung. Apa yang menimpa dirinya. Sejak kejadian tadi pagi di kebun kurma hatinya terasa gundah. Wajah bersih Zahid bagai tak hilang dari pelupuk matanya. Pandangan matanya yang teduh menunduk membuat hatinya sedemikian terpikat. Pembicaraan orang-orang tentang kesalehan seorang pemuda di tengah kota bernama Zahid semakin membuat hatinya tertawan. Tadi pagi ia menatap wajahnya dan mendengarkan tutur suaranya. Ia juga menyaksikan wibawanya. Tiba-tiba air matanya mengalir deras. Hatinya merasakan aliran kesejukan dan kegembiraan yang belum pernah ia rasakan sebelumnya. Dalam hati ia berkata,

“Inikah cinta? Beginikah rasanya? Terasa hangat mengaliri syaraf. Juga terasa sejuk di dalam hati. Ya Rabbi, tak aku pungkiri aku jatuh hati pada hamba-Mu yang bernama Zahid. Dan inilah untuk pertama kalinya aku terpesona pada seorang pemuda. Untuk pertama kalinya aku jatuh cinta. Ya Rabbi, izinkanlah aku mencintainya.”

Air matanya terus mengalir membasahi pipinya. Ia teringat sapu tangan yang ia berikan pada Zahid. Tiba-tiba ia tersenyum,

“Ah sapu tanganku ada padanya. Ia pasti juga mencintaiku. Suatu hari ia akan datang kemari.”

Hatinya berbunga-bunga. Wajah yang tampan bercahaya dan bermata teduh itu hadir di pelupuk matanya.

***

Sementara itu di dalam masjid Kufah tampak Zahid yang sedang menangis di sebelah kanan mimbar. Ia menangisi hilangnya kekhusyukan hatinya dalam shalat. Ia tidak tahu harus berbuat apa. Sejak ia bertemu dengan Afirah di kebun kurma tadi pagi ia tidak bisa mengendalikan gelora hatinya. Aura kecantikan Afirah bercokol dan mengakar sedemikian kuat dalam relung-relung hatinya. Aura itu selalu melintas dalam shalat, baca Al-Quran dan dalam apa saja yang ia kerjakan. Ia telah mencoba berulang kali menepis jauh-jauh aura pesona Afirah dengan melakukan shalat sekhusyu’-khusyu’-nya namun usaha itu sia-sia.

“Ilahi, kasihanilah hamba-Mu yang lemah ini. Engkau Mahatahu atas apa yang menimpa diriku. Aku tak ingin kehilangan cinta-Mu. Namun Engkau juga tahu, hatiku ini tak mampu mengusir pesona kecantikan seorang makhluk yang Engkau ciptakan. Saat ini hamba sangat lemah berhadapan dengan daya tarik wajah dan suaranya Ilahi, berilah padaku cawan kesejukan untuk meletakkan embun-embun cinta yang menetes-netes dalam dinding hatiku ini. Ilahi, tuntunlah langkahku pada garis takdir yang paling Engkau ridhai. Aku serahkan hidup matiku untuk-Mu.” Isak Zahid mengharu biru pada Tuhan Sang Pencipta hati, cinta, dan segala keindahan semesta.

Zahid terus meratap dan mengiba. Hatinya yang dipenuhi gelora cinta terus ia paksa untuk menepis noda-noda nafsu. Anehnya, semakin ia meratap embun-embun cinta itu semakin deras mengalir. Rasa cintanya pada Tuhan. Rasa takut akan azab-Nya. Rasa cinta dan rindu-Nya pada Afirah. Dan rasa tidak ingin kehilangannya. Semua bercampur dan mengalir sedemikian hebat dalam relung hatinya. Dalam puncak munajatnya ia pingsan.

Menjelang subuh, ia terbangun. Ia tersentak kaget. Ia belom shalat tahajjud. Beberapa orang tampak tengah asyik beribadah bercengkerama dengan Tuhannya. Ia menangis, ia menyesal. Biasanya ia sudah membaca dua juz dalam shalatnya.

“Ilahi, jangan kau gantikan bidadariku di surga dengan bidadari dunia. Ilahi, hamba lemah maka berilah kekuatan!”

Ia lalu bangkit, wudhu, dan shalat tahajjud. Di dalam sujudnya ia berdoa,

“Ilahi, hamba mohon ridha-Mu dan surga. Amin. Ilahi lindungi hamba dari murkamu dan neraka. Amin. Ilahi, jika boleh hamba titipkan rasa cinta hamba pada Afirah pada-Mu, hamba terlalu lemah untuk menanggung-Nya. Amin. Ilahi, hamba memohon ampunan-Mu, rahmat-Mu, cinta-Mu, dan ridha-Mu. Amin.”

***

Pagi hari, usai shalat dhuha Zahid berjalan ke arah pinggir kota. Tujuannya jelas yaitu melamar Afirah. Hatinya mantap untuk melamarnya. Di sana ia disambut dengan baik oleh kedua orangtua Afirah. Mereka sangat senang dengan kunjungan Zahid yang sudah terkenal ketakwaannya di seantero penjuru kota. Afiah keluar sekejab untuk membawa minuman lalu kembali ke dalam. Dari balik tirai ia mendengarkan dengan seksama pembicaraan Zahid dengan ayahnya. Zahid mengutarakan maksud kedatangannya, yaitu melamar Afirah.

Sang ayah diam sesaat. Ia mengambil nafas panjang. Sementara Afirah menanti dengan seksama jawaban ayahnya. Keheningan mencekam sesaat lamanya. Zahid menundukkan kepala ia pasrah dengan jawaban yang akan diterimanya. Lalu terdengarlah jawaban ayah Afirah,

“Anakku Zahid, kau datang terlambat. Maafkan aku, Afirah sudah dilamar Abu Yasir untuk putranya Yasir beberapa hari yang lalu, dan aku telah menerimanya.”

Zahid hanya mampu menganggukan kepala. Ia sudah mengerti dengan baik apa yang didengarnya. Ia tidak bisa menyembunyikan irisan kepedihan hatinya. Ia mohon diri dengan mata berkaca-kaca. Sementara Afirah, lebih tragis keadaannya. Jantungnya nyaris pecah mendengarnya. Kedua kakinya seperti lumpuh seketika. Ia pun pingsan saat itu juga.

***

Zahid kembali ke masjid dengan kesedihan tak terkira. Keimanan dan ketakwaan Zahid ternyata tidak mampu mengusir rasa cintanya pada Afirah. Apa yang ia dengar dari ayah Afirah membuat nestapa jiwanya. Ia pun jatuh sakit. Suhu badannya sangat panas. Berkali-kali ia pingsan. Ketika keadaannya kritis seorang jamaah membawa dan merawatnya di rumahnya. Ia sering mengigau. Dari bibirnya terucap kalimat tasbih, tahlil, istigfhar dan … Afirah.

Kabar tentang derita yang dialami Zahid ini tersebar ke seantero kota Kufah. Angin pun meniupkan kabar ini ke telinga Afirah. Rasa cinta Afirah yang tak kalah besarnya membuatnya menulis sebuah surat pendek,

Kepada Zahid,

Assalamu’alaikum

Aku telah mendengar betapa dalam rasa cintamu padaku. Rasa cinta itulah yang membuatmu sakit dan menderita saat ini. Aku tahu kau selalu menyebut diriku dalam mimpi dan sadarmu. Tak bisa kuingkari, aku pun mengalami hal yang sama. Kaulah cintaku yang pertama. Dan kuingin kaulah pendamping hidupku selama-lamanya.

Zahid,

Kalau kau mau. Aku tawarkan dua hal padamu untuk mengobati rasa haus kita berdua. Pertama, aku akan datang ke tempatmu dan kita bisa memadu cinta. Atau kau datanglah ke kamarku, akan aku tunjukkan jalan dan waktunya.

Wassalam

Afirah

===============================================================

Surat itu ia titipkan pada seorang pembantu setianya yang bisa dipercaya. Ia berpesan agar surat itu langsung sampai ke tangan Zahid. Tidak boleh ada orang ketiga yang membacanya. Dan meminta jawaban Zahid saat itu juga.

Hari itu juga surat Afirah sampai ke tangan Zahid. Dengan hati berbunga-bunga Zahid menerima surat itu dan membacanya. Setelah tahu isinya seluruh tubuhnya bergetar hebat. Ia menarik nafas panjang dan beristighfar sebanyak-banyaknya. Dengan berlinang air mata ia menulis untuk Afirah :

Kepada Afirah,

Salamullahi’alaiki,

Benar aku sangat mencintaimu. Namun sakit dan deritaku ini tidaklah semata-mata karena rasa cintaku padamu. Sakitku ini karena aku menginginkan sebuah cinta suci yang mendatangkan pahala dan diridhai Allah ‘Azza Wa Jalla’. Inilah yang kudamba. Dan aku ingin mendamba yang sama. Bukan sebuah cinta yang menyeret kepada kenistaan dosa dan murka-Nya.

Afirah,

Kedua tawaranmu itu tak ada yang kuterima. Aku ingin mengobati kehausan jiwa ini dengan secangkir air cinta dari surga. Bukan air timah dari neraka. Afirah, “Inni akhaafu in ‘ashaitu Rabbi adzaaba yaumin ‘adhim!” ( Sesungguhnya aku takut akan siksa hari yang besar jika aku durhaka pada Rabb-ku. Az Zumar : 13 )

Afirah,

Jika kita terus bertakwa. Allah akan memberikan jalan keluar. Tak ada yang bisa aku lakukan saat ini kecuali menangis pada-Nya. Tidak mudah meraih cinta berbuah pahala. Namun aku sangat yakin dengan firmannya :

“Wanita-wanita yang tidak baik adalah untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah buat wanita-wanita yang tidak baik (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka. Bagi mereka ampunan dan rizki yang mulia (yaitu surga).”

Karena aku ingin mendapatkan seorang bidadari yang suci dan baik maka aku akan berusaha kesucian dan kebaikan. Selanjutnya Allahlah yang menentukan.

Afirah,

Bersama surat ini aku sertakan sorbanku, semoga bisa jadi pelipur lara dan rindumu. Hanya kepada Allah kita serahkan hidup dan mati kita.

Wassalam,

Zahid

===============================================================

Begitu membaca jawaban Zahid itu Afirah menangis. Ia menangis bukan karena kecewa tapi menangis karena menemukan sesuatu yang sangat berharga, yaitu hidayah. Pertemuan dan percintaannya dengan seorang pemuda saleh bernama Zahid itu telah mengubah jalan hidupnya.

Sejak itu ia menanggalkan semua gaya hidupnya yang glamor. Ia berpaling dari dunia dan menghadapkan wajahnya sepenuhnya untuk akhirat. Sorban putih pemberian Zahid ia jadikan sajadah, tempat dimana ia bersujud, dan menangis di tengah malam memohon ampunan dan rahmat Allah SWT. Siang ia puasa malam ia habiskan dengan bermunajat pada Tuhannya. Di atas sajadah putih ia menemukan cinta yang lebih agung dan lebih indah, yaitu cinta kepada Allah SWT. Hal yang sama juga dilakukan Zahid di masjid Kufah. Keduanya benar-benar larut dalam samudera cinta kepada Allah SWT.

Allah Maha Rahman dan Rahim. Beberapa bulan kemudian Zahid menerima sepucuk surat dari Afirah :

Kepada Zahid,

Assalamu’alaikum,

Segala puji bagi Allah, Dialah Tuhan yang memberi jalan keluar hamba-Nya yang bertakwa. Hari ini ayahku memutuskan tali pertunanganku dengan Yasir. Beliau telah terbuka hatinya. Cepatlah kau datang melamarku. Dan kita laksanakan pernikahan mengikuti sunnah Rasululullah SAW. Secepatnya.

Wassalam,

Afirah

===============================================================

Seketika itu Zahid sujud syukur di mihrab masjid Kufah. Bunga-bunga cinta bermekaran dalam hatinya. Tiada henti bibirnya mengucapkan hamdalah.

Wednesday, November 4, 2009

++hanya di mercu++

Lirik/Tajuk Lagu: Hanya Di Mercu
Penyanyi: Ayu OIAM (One In A Million)


Mimpi dan harapan
Bagai duri yang mencengkam
Tak pernah terluahkan
Hanyalah di hati tersimpan
Terpendam
Keterbatasan diriku menjadi penghalang

(Korus)
Sampai bila aku bertanya sampai bila
Ku harus mencuba
Bila lagi desak hatiku bila lagi
Aku harus berani

Lalu ku bangkit tegak berdiri
Mengatur langkah ku terus mendaki
Cita-citaku
Di mercu

Mimpi dan harapan cecita yang tinggi menjulang
Seandainya ku biar cecita dihati tersimpan
Terpendam
Keterbatasan tak wajar menjadi penghalang

(Ulang Korus)

Lalu ku bangkit tegak berdiri
Mengatur langkah ku terus mendaki
Cita-citaku
Di mercu

(Bridge)
Aku mencari kekuatan
Dalam kelemahan
Aku temui kejayaan
Dalam keberanian

(Ulang Korus)

Lalu ku bangkit tegak berdiri
Mengatur langkah ku terus mendaki
Cita-citaku
Di mercu (Ulang 2x)


++kate hati eiykinsshi: sile cube sebaik mngkin!chaiyok! 2 paper lagi...huhuhu++

:)

Saturday, October 31, 2009

++welkem >>baby sya++

salam...

kali nih nak kasik bercerite la kegumbiraan sy...ok before dat...nih maksue n paksue sy...mksue pegnant mase nih...


mase knduri kawen along...so lam bulan 5 cmtuh....xleh handle siap posing kat pelamin..sweet couple la drg nih.....pastuuuuu

taraaaaaa......

baby sya....weeeee....nih la baby yg lam perut mksue td...same x muke ngn drg?mcm pksue kut....heeee......

::WAN NUR BATRISYIA BINTI WAN AHMAD BAHARIN::

wan ok....wan msti kna ade...mmg laa...da kate kturunan sy..lalallaala~(ayat taleh nk handle).by d way kami da lame nk ltk nme nih..mmndgkan nme mama die pon balQis..papa die baharin so cari la nme 'b' jugeee...:D hehehe...maksd BATRISYIA..bijak ..kebijakan mcm tuh..NUR cahaya la....heee~n wan tuh..kturunan kami laa..lagi nk tnye ke...wuuu....so chaya kbijakan camtuh la....

dis is my new kazen k....weeeee...cumil la beliau...siyes....ase nk picit2..geram tul...

die lahir...27 ceptember aritu...ALHAMDULILLAH....tp kan...tencen sungguh la akak baby..punyela kakak tggu mase raye aritu tanak kua..alih2..26hb mlm akak naik bas dtg KL..pukul 1 pagi tuh juge la kamu nak kua yer...aiyok...hahaha..tapela baby..walubagaimne pon kamu tetap cumil di hatiku..kakak da xcabar2 nak balik nih nk dukung kamu...XD...

wuuu....kpd mksue...thniah sbb dapat lahirkan baby dengan selmat..semoga cepat cihat tau..skang ngah pntang kat umah...kepade paksue.....dah2 la tue..asek dmm je rndu kat baby sya n mksue!moh kite balik klantan bile ekin abes final..ayuhhhh!haha...

jum kite tgk proses2 baby sya ngantuk....lalalala..dan trus zzzzzZZZzz...hahaha~

mase nih..mate baru layu2...hahaha


nih da tutup sikit2....alaa...ngntuknye.....hahha...suke tgk baby tdo...



nih lak da tdo da sbnrnye...


tp mate die mmg mcm tuh pksu ckp..org2 tua ckp...tdo2 kancil...hehee...mate tebukak cikit...mak ckp mcm tdo org bijak la..kncil kn bijak..ala....ingt x cite kancil ngn buaye kat tv tue...dulu2...''kau jaaaangan kancil'' ngeee....amiin....hehehe.....


ololo....nyenyak pule baby sya tdo....huhu....zoom2...mate die..

last sekali...tdo lah die selama berejam2..baby kan..tape....tayah bace buku utk paper sp..mikrob n komunikasi...waaaaaaaaaaaaaa (T.T)....

oke ....biakan caye tdo.....huhu....

''tak tin...cile bace uku yer...nk exam ni....wuuuu....''

p/s: sapik, kak kin da bjaye dapat gmbar baby sya..n upload lam blog.kamu lah nih asek xingt kasik gmbar kt kak kin...adehhh.....XD


++kate hati eiykinsshi: bile la nk abes final nih..tolongla da rindu sgt nak balik umah..nak dukung baby sya..nk kacaw dak lia wat kje cekola lagi..nk kaco abg n kakak n adik...n paling pntg rndu nk borak2 ngn mak..ayah..nk naik keta ayh yg drift tuh..wawawawawa...pasnih insyallah ade baby baru lagi..kak long sy dah pegnant..sy bakal jd cik sue..insyallah..amiiinn++

:)

Friday, October 30, 2009

++pesakit jiwa ilang++

KUALA LUMPUR: Rumah Pesakit Jiwa PJ di Petaling Jaya meminta bantuan orang ramai mengesan seorang pesakitnya yang hilang selepas mengikuti rutin joging di Taman Aman, Petaling Jaya sejak tiga minggu lalu.

Azirul Hizal Sulong, 37, yang sudah enam tahun mendapatkan rawatan di situ hilang sejak 7 Oktober lalu selepas terpisah dengan kumpulannya ketika melalui sebuah bulatan.

Penjaga rumah sakit itu, Shihabuddin Mohd Junaidak, 30, berkata ketika kejadian kira-kira jam 7 pagi itu, dia bersama 10 pesakit melakukan aktiviti riadah.

“Saya hanya sedar Azirul terpisah dengan kumpulan selepas mendapati seorang pesakit kurang ketika sampai di tempat yang ditentukan.

“Saya bersama beberapa penjaga lain cuba mencarinya di sekitar kawasan berkenaan tetapi gagal,” katanya yang datang ke Balai Berita, di sini, semalam.

Orang ramai yang ternampak Azirul diminta menghubungi ketua penjaga rumah sakit, K Peru di talian 016-3957859 atau Shihabuddin di talian 012-3506775.

Menurutnya, ketika kejadian, Azirul memakai seluar pendek paras lutut dan berbaju t dengan jalur memanjang.

“Kami turut mencari dia di beberapa kawasan di ibu kota namun masih gagal sehingga kini,” katanya yang membuat laporan polis di Balai Polis Sea Park pada 8 Oktober lalu.

Shihabuddin berkata, Azirul seorang yang pendiam, lebih suka bersendirian dan tidak mengganggu orang lain.

“Orang ramai yang ternampak Azirul diminta menghubungi ketua penjaga rumah sakit, K Peru di talian 016-3957859 atau saya di 012-3506775,” katanya.

sumber: my metro

++kate hati eiykinsshi: tatotnye.....waaaa.....jgn la terjumpe...KL nih..kalo die dtg lawat2 ktsn cammne.......wuuuuu...cape2 yg ternpk or ade mklumat sile hubungi yg kat ats yer...mne la tau die blagak normal..kowg baek punye borak2 ngn die...weee++

:)

Thursday, October 29, 2009

++Hanya Kerana Sebutir Kurma++




Selesai menunaikan ibadah haji, Ibrahim bin Adham berniat
ziarah ke mesjidil Aqsa.

Untuk bekal di perjalanan, ia membeli 1 kg kurma dari
pedagang tua di dekat mesjidil Haram.

Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim melihat
sebutir kurma tergeletak didekat timbangan.
Menyangka kurma itu bagian dari yang ia beli, Ibrahim
memungut dan memakannya.

Setelah itu ia langsung berangkat menuju Al Aqsa. 4 Bulan
kemudian, Ibrahim tiba di Al Aqsa.
Seperti biasa, ia suka memilih sebuah tempat beribadah pada
sebuah ruangan dibawah kubah Sakhra.
Ia shalat dan berdoa khusuk sekali. Tiba tiba ia mendengar
percakapan dua Malaikat tentang dirinya.


"Itu, Ibrahim bin Adham, ahli ibadah yang zuhud dan wara
yang doanya selalu dikabulkan ALLAH SWT,"

kata malaikat yang satu.

"Tetapi sekarang tidak lagi. doanya ditolak karena 4 bulan
yg lalu ia memakan sebutir kurma yang jatuh dari
meja seorang pedagang tua di dekat mesjidil haram," jawab
malaikat yang satu lagi.

Ibrahim bin adham terkejut sekali, ia terhenyak, jadi selama
4 bulan ini ibadahnya, shalatnya, doanya dan mungkin
amalan-amalan lainnya tidak diterima oleh ALLAH SWT
gara-gara memakan sebutir kurma yang bukan haknya.

"Astaghfirullahal adzhim" Ibrahim beristighfar.

Ia langsung berkemas untuk berangkat lagi ke Mekkah menemui
pedagang tua penjual kurma.
Untuk meminta dihalalkan sebutir kurma yang telah
ditelannya.

Begitu sampai di Mekkah ia langsung menuju tempat penjual
kurma itu, tetapi ia tidak menemukan pedagang
tua itu melainkan seorang anak muda. "4 bulan yang lalu saya
membeli kurma disini dari seorang pedagang tua.

kemana ia sekarang ?" tanya Ibrahim.

"Sudah meninggal sebulan yang lalu, saya sekarang meneruskan
pekerjaannya berdagang kurma" jawab anak muda itu.

"Innalillahi wa innailaihi roji'un, kalau begitu kepada
siapa saya meminta penghalalan ?".
Lantas ibrahim menceritakan peristiwa yg dialaminya, anak
muda itu mendengarkan penuh minat.

"Nah, begitulah" kata ibrahim setelah bercerita,

"Engkau sebagai ahli waris orangtua itu, maukah engkau
menghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur ku

makan tanpa izinnya?".

"Bagi saya tidak masalah. Insya ALLAH saya halalkan. Tapi
entah dengan saudara-saudara saya yang jumlahnya 11 orang.

Saya tidak berani mengatas nama kan mereka karena mereka
mempunyai hak waris sama dengan saya."
"Dimana alamat saudara-saudaramu ? biar saya temui mereka
satu persatu."
Setelah menerima alamat, ibrahim bin adham pergi menemui.
Biar berjauhan, akhirnya selesai juga.
Semua setuju menghalakan sebutir kurma milik ayah mereka
yang termakan oleh ibrahim.

4 bulan kemudian, Ibrahim bin adham sudah berada dibawah
kubah Sakhra.

Tiba tiba ia mendengar dua malaikat yang dulu terdengar
lagi bercakap cakap.
"Itulah ibrahim bin adham yang doanya tertolak gara gara
makan sebutir kurma milik orang lain."
"O, tidak.., sekarang doanya sudah makbul lagi, ia telah
mendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu.
Diri dan jiwa Ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoran
sebutir kurma yang haram karena masih milik orang lain.

Sekarang ia sudah bebas."


Pada hadits yang lain beliau bersabda; ‘Siapa yang merampas hak orang Islam dengan sumpahnya, maka Allah mewajibkan dia masuk neraka dan mengharamkannya masuk surga.. Seorang laki-laki bertanya, walaupun sedikit ya Rasulullah? Nabi menjawab, walaupun sebatang kayu sugi.’ (Riwayat Muslim).


++kate hati eiykinsshi: So...as a conclusion.. berhati-hatilah dgn makanan yg masuk ke tubuh
kita, sure x halal?bukn dari segi ingredients je tau...yg tuh ofkos kna alert..sy sbg nutritionist to be..galakkan sume bace label mknn n pmknn k.hehe..kite juge kna tau..org tuh halalkan x.. lebih baik tinggalkan bila
ragu-ragu..hee...dats y papepon..biasekan la ckp..halalkan la mkn mnum sy...++

:)

++ingatkah kamu.....++

salam..

sedihnye abg izrie da nk tgglkan KTSN..Di kesempatan nih...kami JAKSA2 nak mntak maaf kat abg izrie kalo ade wat salah silap..siap post kat blog nih..hehe....thnx abg izrie sbb sudi tolong kami spnjg kami jadi JAKSA.n sudi layan kerenah kami..t kami dtg KDO kite p mkn same2 yer (abg izrie blnje..wuuu..sempat aje..)..nih lagu utk abg izrie..kami tujukan khas...nk kawen t jgn lupe jemput kami...:D (Perlu ke state???).....



teringat akan kisah lalu

yang kita lewati

terasa indah

sejuk terasa di dalam sanubari

walau luka sempat singgah

hadapi bersama

bahagia slalu di hatiku

kini hilanglah sudah kisah

tinggallah kenangan

saatnya luka menghampirimu dengan

segala janji

berikan sudah semua

atas nama cinta

hapuskan cinta kita

[chorus]

ingatkah kamu saat kita bersedih

ingatkah kamu saat kita bahagia

ingatkah kamu janji bersatu

demi kasih sayang kita

menempuh hari esok berdua

[chorus2]

ingatkah kamu saat kita bersedih

ingatkah kamu saat kita bahagia

ingatkah kamu janji bersatu

demi kasih sayang kita berdua

ingatkah kamu saat kita bersedih

ingatkah kamu saat kita bahagia

ingatkah kamu janji bersatu

demi kasih sayang kita

menempuh hari esok berdua

.....


(ingatkan kami yer abg izrie...:D )

Kami berlari2 di pantai....huhu...(kami mmg knk2 riang...)


++kate hati eiykinsshi: kami ADMIN, FELO2,JAXA2 & semua akan rindukan kamu abg izrie..maafkan salah silap kami yg cumil nih yer abg izrie..thnx sbb da bnyk tolong n layan kerenah kami sepanjang abg izrie kat sini....kepada incik izrie fadzli selamat bertugas di KDO..kami sygkan kamuuu...Best of luck.....jumaat nih last..sesape yg ase ade wat silap kat abg izrie opis ktsn ..sile g mintak maaf skang...ngeeeee..++


abg izrie semangat gaye superman..:D

:)
Blog Widget by LinkWithin