CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ikut Kata Hati

MY HEARTBEAT!

Sunday, July 12, 2009

MEMBER YANG BERGELAR SAHABAT ....

MEMBER YANG BERGELAR SAHABAT
Sebuah karya misteri yang tak berapa misteri sangat la.....



Fadzil merupakan anak jati kampung. Ayahnya telah meninggal dunia. Yang tinggal kini hanyalah ibu dan adik perempuannya. Fadzil dilahirkan dalam Keluarga yang serba kekurangan. Senang citer, orang miskin la. Sejak ayahnya meninggal dunia, hidupnya sekeluarga semakin menderita. Namun, semiskin-miskin Keluarga Fadzil, sempat jugak dia menamatkan pengajian dalam kursus Diploma Pengajian Perniagaan di Politeknik Ungku Omar.

Kini, masa semakin lama semakin pantas berlalu. Fadzil tidak boleh berdiam diri. Baru 2 minggu dia menamatkan pengajian di politeknik. Namun, kesusahan keluarganya menyebabkan hatinya mendesak-desak supaya lekas mencari kerja.

Satu hari, sedang dia membelek-belek majalah memori, terpandang la plak dia akan member kamcingnya semasa di politeknik dulu. Yang membezakannya ialah, member kamcingnya itu mengambil kursus Sijil Penyamanan Udara. Nama membernya tu ialah Zahari. So, kalau sijil, 2 tahun je la kalau nak bandingkan diploma 3 tahun. Maka terpisahla mereka tatkala Zahari telah menggredkan dirinya terlebih dahulu.

“ Apa khabar la si zahari ni.. lama tak dengar cerita. Baik aku call dia sat”bisik hatinya.

Dengan motor kapcai peninggalan ayahnya, Fadzil keluar untuk mencari public phone.

“assalamualaikum… boleh cakap dengan Zahari??” katanya awal bicara.
“walaikumsalam, siapa ni??”….suara garau seoarang perempuan tua menyapa.

“saya Fadzil kawannya Zahari”…balasnya
“ooo,kawannya zahari ye.. Zahari dah kerja kat kolumpo nun. Dah dekat setahun la dia kerja.. Kerja kat dalam opis..”jawab wanita itu ramah..

“ooo, kalau camtu, macammane saya nak kontek dia makcik?”Tanya Fadzil.
“nak kontek dia ye… kejab ee, makcik nak carik cermin mata. Nombor hansetnya ada ni, tapi makcik tak nampak, sat ye…”

……………..

“haa, ok, elo, elo, ade lagi ke tu?”…..
“aaa, ade makcik, saya tengah tunggu la ni…..”

“ha, hambik nombor dia ni…. 0.1.7.5.9.3.9.2
“eh, kejab-kejab makcik,….0..1..7..5..9..3……..
“01759392..”…”dapat??” (nombor dirahsiakan utk keselamatan)
“ok-ok, terima kasih makcik ye…”
“ha ah, ye lah…
“ok…assalamualaikum…..”
“walaikumsalam….”

…………………………………………………………………………………………

Fadzil pun menelepon la plak nombor hanset yang di bagi tadi…..

“assalamualaikum……” kata Fadzil awal bicara.
“walaikumsalam….” Jawab satu suara.

“boleh cakap ngan Zahari??” balas Fadzil.
“ye….Zahari bercakap”

“ahaks…wei rie, ni aku la….fadzil….” kata Fadzil
“haa?? Fadzil…..?? Fadzil DPP??”

“ye la….” Sambung fadzil
“ish. Tak sangka… mana kau dapat nombor aku ni?? Jawab zahari
“mak kau bagi tadi…” sambungnya lagi
“hi hi, apa citer skrg??” tanya zahari

“hebat kau sekarang rie, takde keje kosong ke kat sane…?” soal fadzil
“perkh, memang rezeki kau. Bos aku memang tengah carik pekerja tu. Lagi2 kau punya course management kan. Mai la sini..!” pelawa zahari.

“ye ke…err, macam mane aku nak jumpa kau??” tanya fadzil untuk mendapat kepastian.
“ala, kau sampai pudu je, call aku….” Jawab zahari.

“bila aku boleh datang rie??”
“sekarang pun boleh dil..”

Eh, rie, oklah, duit aku dah nak abis ni, insya allah aku akan datang. Aku percaya kat kau. Kau tunggu aku tau!” pesan fadzil yang tampak gembira dengan berita terbaru itu.
“okeh” balas zahari.

Dipendekkan citer, maka si Fadzil ni pun nak berangkat la ke kulumpo untuk keje kat tempat Zahari. Setelah mintak izin ngan ibunya, berangkat la dia ke kulumpo….
Sampainya di kolumpo, tujuannya yang utama ialah untuk menghubungi Zahari. Dipendekkan lagi citer, maka bertemu la diorang di puduraya.

“mantap la kau sekarang rie, jeles aku….” Kata fadzil
“ ala dil, sikit2 je. Akupun lepasan sijil je. Lainla ngko, diploma, mesti bos aku nanti bagi gaji tinggi kat ngko…” balas Zahari panjang.

“ala rie….ko ni, yang membezakan kita bukannya diploma ataupun sijil. Iman tu yang utama. Kalau aku dapat master sekalipun, kalau tak sembahyang apa guna. Takde nilai di sisi allah taala….” Kata Fadzil yang menyebabkan Zahari terpinga sebentar.
“erkk, be.. betui tu…..” hihi…eh, jomla pi umah aku dil. Karang kena saman plak keta aku kat luar tu….” Pintas Zahari memotong bicara.
“wokeh”….

……………………………………………………………………………………………..

“eh rie, sebelum sampai umah ngko, jom kita singgah jab masjid depan tu. Aku tak solat lagi la…. Kene jamak ni….” Pinta Fadzil tatkala mereka melalui jalan Selayang Baru.
“aaa….err, okeh..okeh” jawab Zahari.

“malunya aku….aku jarang sembahyang ni…..” cetus hati zahari…..

Sememangnya Zahari tak pernah pun menjejakkan kaki kat masjid tu. Walaupun rumahnya berhampiran dengan masjid, namun, ambil wuduk di masjid itu pun tak pernah. Inilah first time kiranya dia menjejakkan kaki ke masjid itu atas ajakan Fadzil.

Maka, mereka pun sama-sama bersolat di masjid tersebut..
Walaupun sekian lama Zahari malas sembahyang selepas keluar poli, tapi bila beliau melakukan solat zuhur itu, beliau dapat merasakan sesuatu yang tidak pernah dirasai selama ini…. Dan setelah selesai melakukan solat, Zahari merasakan ketenangan jiwa yang amat sangat…

“ohh, tenang pulak rasanya….” Cetus hatinya…..

Lepas tu, diorang jalan-jalan lagi….

………………………………………………………………………………………………


Maka, setelah menjalani beberapa proses, maka Fadzil diterima bekerja di office Zahari. Duduk pun serumah la jugak ngan Zahari…
Setelah beberapa bulan di kolumpo……

“eh rie, aku tengok kau ni, hari minggu ke…hari biasa ke, tak pernah pun dating? Kau takde makwe ke hape??” Tanya fadzil suatu hari sedang mereka makan malam.
“he he….. kau bukan tak tau Fadzil….aku ni mana la tau nak mengayat awek…segan la aku”…. Jawab zahari.

“he he…tak kisah la tu ye….lagi pun, bukannya elok bawak anak dara orang ke hulu ke hilir ye tak?? Tapi….he ..he…serba salah pulak aku nak cakap……he he…” kata Fadzil.
“apa he he he pulak kau ni dil??” Tanya Zahari ingin mengetahui selanjutnya.

“macam ni…err…aku ni sebagai member kamcing kau, jadi aku tau la hati budi kau walaupun kita tak lama sangat kenal… sebab tu aku tau..kau ni baik orangnya….. he ..he..ni bukan nak memuji tau…” kata Fadzil sebagai kata awalnya.
“so…”

“sebenarnya aku ada seorang adik perempuan…nak kata cun sangat tu takde la..tapi kira okey la…itu la satu-satunya adik aku. Ayah aku dah lama meninggal….jadi sekarang ni, dia la yang jaga mak aku kat kampung. Aku bagitau kau ni bukan la niat aku nak mengoffer adik sendiri…. Tapi kalau kau betul-betul serius nak kat dia, kau pinang je la terus….nak tak??” tawar Fadzil yang menyebabkan Zahari agak terkejut dengan tawaran itu.
“he he…sabor je la dulu….aku fikir dulu la. Lagi pun, cinta ni tak buleh di paksa kan?” jawab Zahari yang serba dalam keadaan terkejut.

“terpulang la pada ngko….kalau ko nak, kau kabor la kat aku yek…..” pintas Fadzil.
“he he..”” apa la kau ni dil, yang bukan2 je…..”

“ntah ntah, adik ngko tak lawa. Sebab tu kau offer kat aku. Hi hi.. cetus hati zahari.

…………………………………………………………………………………

“ eh..rie, rie!….aku ada emergency kes ni. Aku kena balik kampung hari ni jugak. Aku sesaje je call jiran aku tadi. Dia kabor mak aku sakit” kata zahari suatu hari….
“aa. Err, ye lah……”

Sudah masuk tiga hari Fadzil balik ke kampung di Batu Pahat. Zahari dah mula risau..
“awat lama sangat budak ni kat kampung”…….

Hari keempatnya, Fadzil muncul di pejabat. Zahari pun tak tau ntah bila masa Fadzil sampai dari kampung. Alih-alih dah ada kat pejabat. Tak sampai tiga hari di kolumpo, Fadzil ambil cuti lagi untuk selama 3 hari. Atas alasan menjaga emaknya yang sedang sakit. Zahari yang faham akan keadaan emaknya hanya membiarkan membernya itu pulang ke kampung tanpa banyak soalan..

Masuk hari ketiga lagi dalam cutinya, Zahari mendapat panggilan telefon daripada Fadzil..

“rie, kau kabor pada Encik Marzuki, habaq kat dia, aku mintak cuti lagi dua hari. Ada hal penting. Key.” Kata Fadzil melulu ibarat dikejar keretapi….
“eh, tapi dil………..ktak……tut…tut…tut……telefon diletakkan tanpa sempat Zahari menanyakan apa yang terjadi sebenarnya kat Fadzil di kampung.

Tiba hari kedua sambungan cuti Fadzil tadi, maka Fadzil pun pulang semula ke Kolumpu. Dia pun sampai tang masa waktu pejabat. Alih-alih je muncul. Sesampai je Fadzil ke pejabat, dia terus masuk ke bilik bos.

“ape kene dengan Fadzil ni……” cetus hati zahari yang mula mengesyaki sesuatu..

…………………………………………………………………………………………….

satu jam kemudian, barulah Fadzil keluar dari bilik Encik Marzuki. Zahari terus menerpa ke arahnya.

“dil, apa yang berlaku sebenarnya? Tanya Zahari dengan serta merta.
“err, memang akuada masalah. Aku rasa aku nak mintak tolong kau sikit la rie.” Jawab Fadzil.
“apa dia??” Tanya Zahari tidak sabar-sabar.
“err, malulah aku nak cakap kat sini. Kita sembang kat rumah je lah nanti ye…” kata Fadzil.
“ em..okeylah”

Maka selepas waktu pejabat habis, mereka terus pulang ke rumah.

“apa masalah kau sebenarnya ni dil??” Tanya Zahari tidak sabar-sabar untuk mengetahui apa sebnarnya yang terjadi.
“macam ni….mak aku kat kampung tengah sakit kuat. Jadinya, untuk merawat nya memerlukan kos yang tinggi. Dah puas aku carik ikhtiar untuk dapatkan wang tu. Jadinya sekarang, kalau kau tak keberatan, aku nak pinjam duit kau lima ribu ringgit. Aku janji aku akan bayar balik la… kata fadzil.

“oo, macam tu. Pasal duit ni aku tak kisah sangat dil. Aku pun percaya kat ngko. Ngko bayar ansur-ansur nanti pun takpe. Takpela, kalau macam tu, aku bagi la ngko pinjam.” Jawab Zahari menyebabkan Zahari kelihatan ceria.
“terima kasih rie, sememangnya kau lah sahabat aku dalam banyak-banyak member yang aku ada.” Jawab Fadzil.

Pagi esoknya, Fadzil pulang ke kampung di Batu Pahat bersama wang yang dipinjamkan oleh Zahari. Agak lama Fadzil di kampung.

Dari hari makan berminggu, dari minggu makan berbulan. Kini sudah masuk 8 bulan Fadzil di kampung tanpa khabar berita. Zahari sudah tak senang duduk. Keikhlasannya memberi wang pinjaman kepada Fadzil sudah semakin pudar.

……………………………………………………………………………………………

“aku rasa la rie, fadzil tu kelentong ngko dah. Orang sekarang ni macam-macam rie. Harap muka je baik, tapi dalam, macam hape ntah. Tentu dia nak abihkan duit ngko. Alasan dia je kata mak dia sakit. Ntah-ntah, dia dah goyang kaki sekarang.” Kata Malik member sepejabat Zahari sewaktu mereka makan tengahari…

“tak guna kau Fadzil.. aku tak sangka kau kencing aku. Harap baik je. Sia-sia je aku ikut ajakan kau sembahyang. Rupa-ripanya kau penipu besar. Abis duit aku. Tak guna kau dillllllllll!!! “ kata Zahari lantang yang dah mula terpengaruh dengan hasutan membernya malik tadi. Zahari sudah berburuk sangka pada Fadzil. Solat lima waktu yang di ajak oleh Fadzil dulu kini ditinggalkan. Hatinya sudah remuk dan terbakar akibat terasa dirinya tertipu.

............................................................................................................................................

Tak lama kemudian, Zahari menerima sepucuk surat dari Batu Pahat. Tak pernah-pernah dia dapat surat dari Johor. Perlahan dia membuka surat itu. Pendek sahaja isinya..

“ zahari sahabatku, kalau engkau nak tau apa yang sedang terjadi, kau mai la umah aku kat batu pahat ni. Ala, jenguk-jengukla aku kat sini. Kaupun bukannya pernah mai johor. Dulu mase study kat poli kau kata nak datang umah aku, tapi kau tak datang-datang pun. Ni alamat aku…No 4, Jalan Parit Lintang, Parit Yaani, 83710, Yong Peng Johor. Susah sangat, kau nengok la peta yang aku bagi kat belakang surat ni. Datang tau…! Assalamualaikum”

“hampeh ngko Dil. Nak suruh aku datang umah ngko plak. Okey! Aku datang! Aku nak tau betul ke mak kau sakit. “ cetus hati zahari.

............................................................................................................................................

So, Zahari pun pergi ke Batu Pahat seperti mana yang di jemput oleh Fadzil di dalam suratnya. Dipendekkan citer, sampaila si Zahari ni kat umah Fadzil. Memang serba kekurangan.

“assalamualaikum” “assalamumlaikum” salam Zahari.
“mane plak orang kat umah ni.” Cetus hatinya setelah lama salamnya tidak berjawab.
“walaikumsalam” seorang gadis manis bertudung labuh menyapa dari celahan pintu.

“er,, alamak, aku salah rumah ke ni....” getus hatinya melihat gadis cantik di hadapannya.
“ye....encik nak carik siapa??” tanya si gadis sopan.
“err, betul ke ini rumah Fadzil?? Tanya Zahari..

Si gadis muslimah tadi terdiam seketika. Matanya redup sayu memandang Zahari seakan-akan membaca sesuatu di benak sanubarinya...

“ ye betul, ini rumah zahari. Tapi dia takde sekarang” jawab gadis tadi.
“dia ke mana? Saya datang dari jauh ni nak jumpa dia.” Kata Zahari..
“kalau macam tu, encik naik la rumah saya. Tak kisah. Mak saya ada di dalam. Jemputla naik encik...” pelawa si gadis,..

Masuk-masuk je Zahari ke dalam rumah Fazil, maknya sedang solat. So, dia pun terpaksa la tunggu sehingga selesai.
“aik, kata sakit, elok je mak dia ni.Ish, musykil2. kalau dia kelentong aku, takkan dia boleh jemput aku ke rumahnya ni.?? “ berbagai soalan menerpa benak Zahari.

....................................................................................................................................

“anak ni Zahari ke? Fadzil dah ceritakan segala-galanya pada makcik. Syukur dia dapat sahabat macam kau ni. Baik, pemurah.”kata makcik timah, emak fadzil.
“takde la makcik, saya takla sebaik yang di sangka.” Pintas Zahari. “er, mana Fadzil makcik?? Dari tadi tak nampak bayang?? Tanya Zahari..
“ermm, ni Fadzil ada bagi kau surat ni. Makcik pun tak tau la apa yang ditulisnya. Kau bacala sendiri. Makcik nak masuk dalam jab. “ kata mak timah.

Zahari mengambil surat yang dihulurkan oleh Makcik Timah. Seketika dia melihat ada air mata jernih berlinangan di mata perempuan tua itu tatkala dia ingin meninggalkan ruang tamu itu. Dia kebingungan. Apa yang terjadi ni?? Dia membuka perlahan surat itu. Buka sahaja surat itu, terselit cek bernilai lima ribu yang diberinya pada Fadzil tak lama dahulu. “eh, dia tak gunakan ke duit yang aku bagi?” cetus hatinya.

...........................................................................................................................................

Assalamualaikum wbt.
Fadzil sahabatku. Tatkala kau tiba di teratak usangku ini, aku sedang jalan-jalan kejab. Tak lama nanti, kau jumpa la aku. Sebelum tu, aku nak story la kat kau sikit.
Aku beruntung dapat bersahabat dengan engkau. Walaupun persahabtan kita cuma seketika, namun ikatan ukhwah yang terjalin tak akan aku lupakan.

Ingat lagi sewaktu kita di poli dulu. Indahkan. Semasa kita di sem 1, kita berjaya hidupkan blok kita dengan suasana Islam. Kita berjaya membawa member2 kita yang lain untuk sama-sama menghayati Islam. Ingat lagi semasa kita pergi rehlah dulu? Kau menangis-nangis selepas program tazkiyatul nafs. Aku respect la kat ko time tu. Memang kau menjiwai sungguh program tu. Kau nak tau apa yang aku buat time tu? Hi hi.... aku tido....

Masuk je sem 2, kita terpisah. Kau dok di luar dan aku stay di asrama. Namun, kita tetap bersahabatkan.

Oklah. Untuk pegetahuan kau, aku ada menghidap sejenis penyakit yang best. Ala, kau pun tau penyakit yang popular ni kan. Dia dah serang kat kepala aku. Sebab tu dulu aku asyik mc je kan. Mase keje dengan ko satu pejabat dulu, kau tentu peningkan sebab aku selalu je balik kampung. Aku pi check kat hospital. Sorilah kerana aku bohongi kau. Aku ada tujuan aku sendiri yang mengatakan mak aku sakit.

Duit lima ribu yang aku pinjam kat ngko tu aku dah pulangkan balik. Tujuan aku buat macam tu bukanlah untuk membayar kos perubatan aku, tapi aku hanya ingin menduga sejauh mana kau sanggup berkorban demi seorang sahabat. Ternyata kau memang best. Dan aku rasa aku tak tersalah pilih..

Dan sekarang satu amanah aku nak berikan pada kau. Selama kita kenal, aku tak pernah pun minta pada kau, dan inilah yang satu-satunya yang dapat aku mintak tolong kau tunaikan. Kau nikahilah adik aku yang sorang tu. Kau jagalah dia. Sekarang dia tengah menunggu panggilan untuk ke universiti. Tapi takpe, sekuarang-kurangnya, dapatlah kau menjadi ahli keluarga aku. Bukannya aku nak menumpang kekayaan kau, jauh sekali tidak, tapi, mengenangkan kau sahabatku, kau jadikanlah adik aku tu sebagai isteri kau.

Satu lagi, kita sebagai manusia yang hidup di dunia ini hanyalah semntara. Oleh itu, cariklah bekalan secukupnya untuk kita menuju ke jalan ilahi. Sebab tu aku ajak kau solat jemaah sama-sama dan ke masjid. Insya allah, dari pandangan mata kasarku, kau boleh menjadi seorang pejuang agama yang hebat suatu hari nanti. Yang penting, kecekalan kau menghadapai dugaan dan cabaran.

Oklah, aku dah takde idea dah ni. Sorilah, surat ni aku buat dalam nada sedih. Saje je. Nak feeling la kononnya. Hi hi. Doktor kata, ada mase dua tiga hari lagi ni, sebab tu la aku tulis surat kat ngkau ni.

Oklah rie. Terima kasih kerana menjadi sahabatku.

Walaupun aku bukanlah yang terbaik untuk menjadi sahabatmu, tapi aku nak kau tahu bahawa aku akan menganggap kau sebagai sahabat sejatiku dunia dan akhirat.

Sahabatmu:

Mohd Fadzil Hazwan bin Mustafa.
X-DPP PUO

................................................................................................................................................

Seperti tidak percaya apa yang terjadi. Zahari merasakan yang ia sedang bermimpi. Perlahan air mata lelakinya berlinangan. Sudah lama dia tak mengalirkan air mata. Pertama kali ia mengalami perasaan ini.


“dengan nama Allah, aku berjanji, tika dan saat ini, akan kuserahkan hidupku untuk jalanMu ya Allah. Sesungguhnya ini adalah petunjuk darimu...... maha Besar dirimu Ya Allah......ajaibnya sebuah persahabatan.............




abis.....


No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin