CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ikut Kata Hati

MY HEARTBEAT!

Friday, March 12, 2010

++forum paradigma cinta++



salam...
alhamdulillah..leh updet blog..smbil dga lagu2 nasyid yg merdu kat blog sy..hehe....ok lah...sy cume ingin berkongsi ilmu dgn kawan2 ttg forum yg sy pegi smlm....11/3/2010..Alhamdulillah walopon sibuk dgn program komuniti sy masih lagi berpeluang utk meluangkan mase utk ke forum tersebut..yg merupakan subprogram bulan pnghayatan islam ktsn..trima kasih ya ALLAH...huhu....ok...ini adalah detail forum smlm yer....

Forum Wacana Minda Mahasiswa : Paradigma Cinta
ahli panel: Ustaz Hazrizal (saiful islam) dan umiey Rosmawati (Raudhatussakinah)
moderator: syed (junior yg sgt baik budi dan akhlaknya..huhu)
tempat: dsg ktsn ler..mne je lagi.hehe...
ok ini adalah serba sedikit mngenai forum smlm...

apabila forum dimulakn..soklan 1st yg ditanye, adakah cinta boleh meruntuhkan akhlak dan akidah manusia?

ustaz hasrizal mempunyai pandangan tersendri...paradigma itu sendiri bermaksud cara kita melihat sesuatu..sebagai contoh..apabila kita berbicara tentang facebook contohnya...ada sesetengah org mnggunakan fb dgn niat ingin mncari mngsa untuk gmbar2 pornografi (nauzubillahiminzalik) dan memerangkap mangsa mencari cinta yg salah seperti gigolo dan sebgainya..adakah ianya salah fb?tidak..kerana ada yg mnggunakan fb utk mencari kawan2 atau keluarga yg sudah lme lost contact dan sebagainya..

terdapt 3 persepsi ust hasrizal mngenai cinta:

pertama, cinta adalah tenaga yg diberikan oleh ALLAH kepada manusia sehingga membolehkan kita membuat sesuatu yg pd awlnya kita rasakan tdk mmpu utk dibuat.cinta mmbolehkan kita mnjadi seorg yg hebat.cnthnya, kasih syg kpd keluarga yg mnjadi motivasi hidup.

kedua, jika datang cinta yg salah..kita akan mnjadi hamba kepada org yg salah..nauzubillah..adakah ini yg dimaksudkan dgn cinta....berkorban jiwa dan raga walaupon kita tahu ianya salah....contohnya...mmbenarkan yg haram dan sbgainya...sanggup disakiti dan disiksa dan didera kerana cinta...(kami berlindung daripada sifat2 sebegini ya ALLAH)...

ketiga pula adalah cinta yg berlandaskan nafsu semata2....nauzubillah...huhu

ape yg kita inginkan ialah cinta dr persepsi pertama ..cinta yg trurus...cinta itu adalah ftrah insani....

kesimpulannya: cinta bukan pemusnah ttpi cinta boleh mmberikan tenaga dan kekuatan jika cinta itu diuruskan dgn btul...

bagi umi pule..cinta adalah ujian...tuhan ingin melihat sejauhmana kita bersyukur dgn apa yg kita ada..dan utk mnjadi hamba yg bsyukur kita haruslah amar ma'ruf nahi munkar...ALLAH akan uji kesungguhan kita mmbgunkan ummah...bagi sy, ia tersgt btul...katekan yg benar walaupon pahit...jgn halalkan yg haram dan berusaha utk mmbuat kebaikan kpd manusia...

kesimpulannya: kebahagiaan kita sbnrnye ade pada keluarga dan seseorg yg cinta kepada kita lillahitaala..bkn sekadar pada kelebihan kita kerana jika ade satu kelemahan kita, seseorg seperti itu akan trus mmbenci kita...dan kita akan berasa sgt terpukul dan berasa seolah2 dipermainkah...

seterusnya...isu yg hangat dibangkitkan oleh syed..apekah kebaikan dan keburukan cinta kampus?

ust hasrizal dan umi mmpunyai pndgn masing2..bagi ustaz hasrizal...jodoh adalah perkara yg sama seperti perkara lain..ia memerlukan usaha..cth nya..utk mkn, kita perlu berusaha mncari rezeki utk mndapatkan nya...ade x org yg doa ... 'ya ALLAH, kurniakan lah aku nasik beriani di depanku skang juge...masukkn lah ke mulutku..' haha...

jadi..begitu juge jodoh...yg mnjadi isu adalah bagaimana bentuk usaha kita itu dan masanya...adekah btul caranya..adakah kna pd masanya...sume nye berdasarkan bgaimana kita mmndang kehidupan sbnrnya...ada org melihat cinta dgn rabun dekat...iaitu..indahnya pelamin, ttpi tdk pula memikirkan..busuk nya lampin?btul..kita tidak tahu ape yg bakal terjadi pada masa hadapan..jd kita perlu mmndg dr sume segi..pasangan yg kita knl hari ini mgkin akan berubah 3 atau 4 tahun akan dtg...jgn menjadikan alasan waktu bercouple adalah waktu utk mngnal hati budi dgn sepenuh nya...ada juga yg mmberontak apabila pasangan tidak mahu mmbuat ape yg disuruh..cth nye ingin memegang tgn pasangan, memluk. meraba dan sbgainya...ini adalah salah sbnrnya..di mana kemanisan rmhtgga sekiranya sume telah dirasa?pikir2kan lah...n sbnrnya...kita tdk akan habis mngenali psgn kite krna its a journey...bkn boleh dilengkapkan dlm jgka ms yg tertntu yg kite ttpkan sdrk..

kehidupan adalah semntara ttpi kesan perbuatan?kekal selamanya....
dan point yg amat mnarik perhatian sy adalah...sebelum mencari kita perlu menjadi....ya..sekiranya kita berniat utk mncari pasangan yg soleh atau solehah,,,,sebelum itu..kita harus berusaha ke arah itu dahulu...bmakna kita harus mnjadi mukmin yg soleh/ solehah dahulu..insyaALLAH...wanita baik utk lelaki yg baik ..

di peringkat kampus ini, menjadi itu lebih pntg dr mncari...dan jika dlm kita 'mnjadi' ..insyaALLAH...jika ada jodoh....xkan ke mana...segala kesusahan selepasnya adalh kemudahan....

seterusnya...ust dan umi juga ada berbicara mngenai keprcayaan dlm hubungan.setelah cinta itu ditemui dan di halalkan..cthnya..seperti bergaduh dan sbgainya...percaya atau tdk...sebenarnya..org llaki, bila die lagi diam..dia akan jdi lagi xrasional...dan wanita pula...apabila dia lagi bcakap...maka dia akan mnjadi lagi xrasional..di sinilah pntg nya diskusi..dan mngigat bhwasanya kita pnh syg dan cinta pd psgn...bgaimana nak tahu kite still syg x...cube kita ingt balik kenangan2 indah bsama..jika kita ingt kita tersenyum bererti kite still syg...kalo x...mknenye...kite dah xsyg...tiadanya kepercayaan dlm hubungan ataw rumahtgga adalah neraka dunia.. alang2 bercinta biar smpai ke syurga ...jgn rebah di pintu neraka..

bnyk lgi yg dibincangkn..ttp sy akan amik isi2 pntg yg dah sy highlight..:)

jgn berhenti bdoa utk mndapat jodoh yg baik...berusaha,,,tp perlu 'mnjadi' sblum 'mncari'..
cintakan keluarga, maruah, agama, pertahankan nya....
hati bkn dikendalikan oleh kbijakan mnusia sahaja..ttp perlu berdoa..kerana ade nye DIA ..pemilik sbnr hati2 ini..
cinta, dilayan jgn, dilawan pon jgn..krn..melawan cinta adalah cara melayan cinta sebenarnya..
cinta itu perlu..ianya ftrah..analoginya..air yg bertakung ..tidak mngalir..akan rosak...begitu juga cinta..ttp harus disalurkan kpd org yg btul...bukn pd yg salah..
mmberi lebih seronok drpd mnerima..begitu juga kasih syg dan cinta..mmberi dgn kasih syg ...rasa seronok akn timbul,begitu juge dgn berkhwin ..perkahwinan..mmberi peranan masing2...
lelaki yg baik utk wanita yg baik..ini adalah law of attraction..berkait dgn teori mnjadi sblm mncari itu td...sunnatullah...bukan syariat...
istikharah...bila ade 2 pilihan...satu yg buruk satu yg baik..maka buang lah trus yg buruk itu..ttpi jika ada 2 pilihan..kedua2nya baik..mntalah petunjuk dariNYA..ttp jgn hanya mnunggu..perlu berusaha untuk itu...

wallahua'lam...

++kate hati eiykinsshi: pas pegi forum..pksu n mksu dtg bwk syasya n mimi....heee....syasya da pndai bcakap bhasa yg kurg difahami..n satu ktsn dgor die duk jerit2..mlm2 lak tu..haish..syasya nie..hahaha:P ++
:)





No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin